Prasówka: co się działo w lutym w branży mody?

Prasówka: co się działo w lutym w branży mody?

Luty to miesiąc, w którym w branży mody działo się naprawdę sporo. Dla was podsumowujemy najważniejsze wydarzenia ze świata high fashion. 

Śmierć Karla Lagerfelda i dalsze losy Chanel

Najbardziej szokująca wiadomość ostatnich dni dotarła z Paryża. Karl Lagerfeld zmarł niespodziewanie w wieku 85 lat. Projektant stał na czele domu mody Chanel od 1983 roku, jednocześnie piastując stanowisko dyrektora kreatywnego Fendi oraz kierując własną marką. Redaktorzy czołowych magazynów, modelki, gwiazdy, współpracownicy i reszta świata żegnała Lagerfelda wspominając jego najważniejsze dokonania. Krótko potem, Chanel ogłosiło, że następczynią "cesarza mody" zostanie Virginie Viard. Wieloletnia współpracownica Lagerfelda została powołana na stanowisko dyrektor artystycznej linii haute couture, ready-to-wear oraz akcesoriów. W nowej roli wspomagać ją będzie Eric Pfrunder. Wbrew spekulacjom, luksusowy dom mody nie zdecydował się na powierzenie kierowniczych stanowisk żadnemu ze słynnych projektantów. Lagerfeld zapracował sobie na dożywotnią pozycję dyrektora kreatywnego w Chanel i wszystko wskazuje na to, że przez lata przekazywał wiedzę Viard oraz przygotowywał ją do objęcia sterów w marce, którą tworzył przez kilka dekad. Podczas ostatnich pokazów, Viard wychodziła na wybieg razem z Lagerfeldem, by zebrać zasłużone oklaski. Alain Wertheimer - współwłaściciel Chanel - w oficjalnym oświadczeniu powiedział, że "ma zaufanie do zespołu, który pracował z Karlem Lagerfeldem od ponad 30 lat". Więcej o Karlu Lagerfeldzie przeczytacie tutaj.

Kampania Calvina Kleina z gwiazdami młodego pokolenia

W grudniu, po niecałych dwóch latach kierowania marką, Raf Simons rozstał się z Calvinem Kleinem. Próby zrobienia z amerykańskiego brandu czegoś więcej, niż tylko marki kojarzonej z męskimi bokserkami nie powiodły się, a po rezygnacji Simonsa, Calvin Klein zdaje się powracać do swojego sprawdzonego sposobu promocji. Marka zaprezentowała właśnie swoją najnowszą kampanię #MyCalvins z udziałem Kendall Jenner, Noah Centineo, A $ AP Rocky'ego i Shawna Mendesa. Kampania koncentruje się na młodych gwiazdach, które cieszą się ogromną popularnością w mediach społecznościowych, a dzięki temu przyciągają konsumentów należących do generacji Z.

Krótki film został nakręcony przez Glen'a Luchforda, natomiast zdjęcia, na których widzimy młode gwiazdy w charakterystycznej bieliźnie zostały zrobione przez Tylera Mitchella. Dopóki Calvin Klein nie znajdzie następcy Simonsa, który zajmie się przygotowaniem marki do nadchodzących sezonów, szeroko zakrojona kampania promująca najlepiej sprzedające się produkty z logo CK, to strzał w dziesiątkę.

Gucci znów triumfuje i mierzy się ze skandalem

Portal LYST opublikował najnowszy, kwartalny ranking marek za 2018 rok. Opiniotwórcza platforma modowa poddała analizie zakupowe zwyczaje w internecie, od wyszukiwania i przeglądania stron, przez zaangażowanie w media społecznościowe, po rzeczywiste dokonywanie zakupów w ponad 12 000 sklepów internetowych. Od października do grudnia zeszłego roku to Off-White oficjalnie uznawane było za najgorętszą markę świata, ale triumf streetwearowego brandu nie trwał długo. Gucci odzyskało pierwsze miejsce w czwartym kwartale roku, dzięki wysokiej sprzedaży akcesoriów (wcześniej włoski dom był najczęściej wyszukiwaną i kupowaną marką przez cały rok 2017 i początek 2018 roku). Dobre wiadomości przyćmił jednak skandal z rasistowskim tłem. Gucci zostało posądzone o wykorzystanie "blackface" w jednym ze swoich projektów. Marka szybko przeprosiła, wycofała ze sprzedaży kontrowersyjny sweter i podjęła natychmiastowe działania na rzecz zbudowania świadomości kulturowej. Więcej o sprawie przeczytacie tutaj.

Sekretny projekt Rihanny i LVMH

Plotki o współpracy Rihanny z koncernem LVMH po raz pierwszy pojawiły się w styczniu. Teraz na jaw wyszły nowe informacje, które wyciekły z francuskiej firmy rachunkowej Ledouble: przedsięwzięcie - zatytułowane "Project Loud France" ma zostać ujawniony po premierze piątego albumu piosenkarki "Loud". Zgłoszone do księgowości transakcje wskazują, że Rihanna zainwestowała w projekt 29 898 000 euro, natomiast większa część udziałów jest po stronie LVMH. Koncern doładował konto nowego biznesu o kolejne 30 milionów euro. Zgodnie z dokumentami złożonymi przez strony współpracy, celem projektu Loud jest "koncepcja, produkcja, dystrybucja, handel, import i eksport" produktów o szerokim zakresie kategorii obejmujących odzież dla mężczyzn, kobiet i dzieci, obuwie, okulary, wyroby skórzane, odzież sportową, produkty high-tech, artykuły biurowe, wystroju domu i produkty ogrodowe. Nie wiadomo jeszcze w jakim stylu będą utrzymane produkty i kiedy dokładnie zadebiutują na rynku. Pozostaje nam śledzić konto Riri na Instagramie i czekać na oficjalne ogłoszenie współpracy.

Victoria Beckham chce podbić branżę beauty

Projektanta wielokrotnie wspominała, że chciałaby stworzyć własną linię kosmetyków, a teraz w końcu znalazła na to czas. Victoria Beckham Beauty zadebiutuje na rynku jesienią tego roku. "Chcę dbać o kobiety od wewnątrz i na zewnątrz, zapewniając im niezbędne produkty do makijażu, pielęgnacji skóry i dobrego samopoczucia, które uważam za potrzebne w moim życiu", powiedziała Beckham ogłaszając newsa. Produkty będą sprzedawane w modelu direct to customer wyłącznie za pośrednictwem strony victoriabeckham.com.

Beckham nie wchodzi do branży kosmetycznej bez doświadczonej osoby u boku. Projektantkę wspierać będzie Sarah Creal, której 25-letnie doświadczenie w branży obejmuje pracę dla Prady, Bobbi Brown i Estee Lauder. Creal jest współzałożycielką i dyrektorem generalnym Victoria Beckham Beauty, która w odróżnieniu od marki modowej Beckham z siedzibą w Wielkiej Brytanii, została powołana do życia w Nowym Jorku.

Nie wiadomo jeszcze jakie konkretne produkty znajdą się w linii kosmetyków VB, ani jakie będą ich ceny. Projektantka zdradziła jednak, że wizja Victoria Beckham Beauty ma być przedłużeniem tej, którą starannie budowała na przestrzeni lat na polu modowym.

Selfridges wycofuje egzotyczne skóry

Selfridges dołączyło do firm, które zakazały sprzedaży wyrobów z egzotycznych skór. Brytyjski dom handlowy planuje wycofać produkty ze skór pytonów, aligatorów, jaszczurek i krokodyli do lutego 2020 roku. Wszystkie skórzane produkty dostępne w ofercie Selfridges mają być wykonane wyłącznie ze skór pochodzących od bydła hodowlanego. "Dążymy do tego, aby stać pionierami rynku. Widzimy przyszłość, w której luksus definiowany jest przez kunszt i innowacje"- powiedział Sebastian Selles, dyrektor ds. Zakupów Selfridges.

Dom handlowy idzie w ślady luksusowych marek, w tym Victorii Beckham i Chanel, które również przestały stosować w swoich projektach egzotyczne skóry. W ostatnim czasie wiele marek, takich jak Gucci, Versace, Michael Kors, Jimmy Choo, Diane von Furstenberg i Burberry, zobowiązało się do nie używania naturalnych futer. Selfridges zakazało sprzedaży produktów z prawdziwych futer już 2005 roku. Firma jest także inicjatorem wielu inicjatyw mających na celu promowanie świadomej konsumpcji. W ramach inicjatywy Buying Better, Inspiring Change, która wystartowała w 2016 roku - Selfridges pracuje nad tym, aby do 2022 roku, 50% wszystkich produktów w ich ofercie było przyjaznych dla środowiska.

tekst: A.K