5 czynników, które wpływają na ceny luksusowych zegarków

5 czynników, które wpływają na ceny luksusowych zegarków

W pierwszej części naszego przewodnika po świecie zegarków zachęcaliśmy was do dokładnej analizy powodów, dla których chcecie zainwestować w drogi czasomierz. Opisaliśmy także najczęściej spotykane mechanizmy oraz sklasyfikowaliśmy zegarki ze względu na model. Tym razem wyjaśnimy skąd biorą się ceny zegarków, które niejednokrotnie równają się cenom sportowych aut.

Luksusowe rzeczy są drogie. Wiele osób kwestionuje jednak ceny zegarków, nie dowierzając, że tak niewielki przedmiot może kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych. Na cenę luksusowego zegarka składa się kilka czynników. My opisujemy najważniejsze z nich.

1. Ręczna robota

Luksusowe produkty wyróżniają się niebywałą dbałością o szczegóły, doskonałym wykonaniem i przemyślanym designem. W czasach, w których masowa produkcja wyparła ręczne rzemiosło, branża zegarkowa jest jedną z nielicznych, w których wciąż dba się o podtrzymanie kultu pracy ludzkich rąk i oddaje się jej należyty szacunek. Zegarmistrzowie, chcący pracować dla najlepszych szwajcarskich marek, przez 10 lat trenują pod okiem doświadczonych mistrzów, zanim złożą swój pierwszy mechanizm. Skonstruowanie klasowego zegarka wymaga laboratoryjnej precyzji i nierzadko zaangażowania ogromnego zespołu projektantów i wykonawców. Weźmy pod uwagę model Blancpain 1735 Grande Complication, który składa się 740 ręcznie robionych części. Z kolei niemiecka firma A. Lange & Söhne zatrudnia 70 pracowników dedykowanych jednemu modelowi zegarka, z których każdy zajmuje się innym aspektem wykończenia produktu, wliczając w to czyszczenie i polerowanie.

Mówiąc o ręcznej robocie, warto też wziąć pod uwagę lata badań i rozwoju, które pozwalają najznakomitszym markom tworzyć swoje własne mechanizmy, dodawać nowe komplikacje, wydłużać rezerwy mocy zegarków i opracowywać nowe techniki wykończeniowe, wpływające na to, czy dany model zostanie uznany za ponadczasowy i wart inwestycji.

2. Rozpoznawalność i dziedzictwo marki

Marki takie jak Audemars Piguet, Patek Philippe czy Jaeger-LeCoultre są obecne na rynku od prawie 150 lat. Określa się je mianem „heritage brands” ze względu na historię, jaka stoi za ich powstaniem i dziedzictwo, które przetrwało do naszych czasów. Kupując zegarek od jednej z takich firm musimy mieć świadomość, że w pakiecie razem z produktem dostajemy coś więcej, niż tylko urządzenie wskazujące godzinę. To całe dekady budowanie świadomości wśród wymagających klientów. To mierzenie się z trudną historią i obrona wartości marki. To w końcu rozpoznawalne na całym świecie logo, które dla wielu stało się symbolem luksusu.

3. Limitowany nakład

Jest coś w słowie „limitowany”, co sprawia, że produkt określany w ten sposób staje się bardziej pożądany. W przypadku naprawdę drogich zegarków limitowana produkcja jest normą. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że skomplikowany model, który projektowano przez pięć lat, trafi potem do regularnej sprzedaży i będzie powielany w setkach tysięcy egzemplarzy. Luksusowe marki zegarków działają w oparciu o zasadę mówiącą o tym, że podaż nigdy nie może zaspokoić popytu. Dzieje się tak, nie tylko dlatego, że bardziej skomplikowane zegarki wymagają przeznaczenia dłuższego czasu na ich wykonanie. Chodzi o to, aby kupujący czuł, że dokonuje luksusowego zakupu. Kiedy w 1991 roku Rolex po trzech przywrócił do produkcji model Daytona, lista oczekujących na zegarek wydłużyła się do sześciu lat! Świadomość ograniczonej dostępności pożądanego modelu, świadczy tylko o jego wartości, tym samym zwiększa apetyt na posiadanie unikatu w swojej kolekcji.

Nadprodukcja w świecie ekskluzywnych zegarków nie jest mile widziana i może doprowadzić do poważnych kłopotów wizerunkowych. Przekonał się o tym koncern Richemont, który jest właścicielem takich marek, jak Cartier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Officine Panerai i Piaget. W ubiegłym roku firma wydała prawie 300 milionów dolarów na zakup niesprzedanych zegarków od partnerów handlowych na całym świecie. Decyzja była podyktowana głównie obawą o to, że zegarki trafią do nieautoryzowanych sprzedawców. Zamiast narażać się na utracenie wiarygodności i luksusowego statusu, koncern zdecydował o zniszczeniu lub rozebraniu odkupionych zegarków na części. Kontrowersyjna i bardzo kosztowna decyzja przyniosła w rezultacie szczęśliwe zakończenie. Richemont odnotował dwukrotny wzrost sprzedaży produktów Cartiera, a władze koncernu przekonały się, że w przypadku wymagającego rynku luksusowych zegarków, mniej naprawdę znaczy więcej.

4. Koszt produkcji i marża

Wyprodukowanie jakościowego zegarka kosztuje. I to sporo. Zakup podstawowego mechanizmu u zewnętrznego producenta to koszt 250 dolarów i więcej. Wyobraźmy sobie zatem ile musi kosztować naprawdę skomplikowany, unikatowy kaliber. Wbrew pozorom skonstruowanie własnego mechanizmu wewnątrz firmy, jest często znacznie tańsze niż zlecenie produkcji u innej manufaktury. Wciąż jednak na koszt składają się badania i praca wielu osób zaangażowanych w powstanie mechanizmu, będącego przecież sercem zegarka oraz pozostałych specjalistów, zajmujących się dopieszczaniem estetyki poszczególnych modeli. Najbardziej kosztowane jest niewątpliwie skonstruowanie mechanizmu dla jednego specjalnego modelu.

Jak już wspominaliśmy, praca nad nowymi, pionierskimi kalibrami może zająć całe lata, wliczając w to projektowanie, składanie części i testowanie dokładności mechanizmu. Kiedy już wiadomo, że w zegarmistrzowskiej pracowni powstało dzieło na miarę Vacheron Constantin Celestia Astronomical Grand Complication 3600, należy je odpowiednio wycenić. Nie jest tajemnicą, że zegarki sprzedawane są z ogromną marżą. Najlepszą decyzją będzie zakup zegarka w formacie direct to consumer, czyli bezpośrednio w salonie producenta lub na oficjalnej stronie internetowej.

Vacheron Constantin Celestia Astronomical Grand Complication 3600

5. Zmiana sposobu myślenia o zegarkach

Zegarki były kiedyś traktowane jak przedmiot użytkowy. Spełniały jedną prostą funkcję – odmierzały upływające godziny, minuty i sekundy. Dzisiaj, w czasach, w których częściej patrzymy na ekran smartfona, zegarki są tarktowane jak biżuteria. Zwłaszcza dla mężczyzn mogą być tym, czym dla kobiety jest na przykład pierścionek z brylantem. Wiele marek z tradycją obrało strategię, według której ich czasomierze są swoistą reprezentacją najlepszego prezentu, który sami możemy sobie podarować. Wspomniane wielokrotnie w tym artykule marki, takie jak Rolex, Vacheron Constantin czy IWC automatycznie kojarzą się z luksusem. Skoro sama wzmianka o nich powoduje takie skojarzenie, „heritage brands” mogą bez większego sprzeciwu klientów udzielać sobie licencji na podnoszenie cen swoich produktów. Klienci natomiast, w poszukiwaniu oryginalnego przedmiotu, który bez większej ostentacji podkreśli ich status społeczny, są w stanie zostawić ogromne kwoty w butikach szwajcarskich marek.

Zobacz też:

#gwiazdka2018 – smartwatch idealny na prezent

IWC Schaffhausen zaprezentowało cztery nowe wersje kultowego Pilot’s Watch na 2019 rok

Co powinieneś wiedzieć, zanim kupisz drogi zegarek?

Najbardziej pożądane, luksusowe zegarki dla kobiet

Jaka jest różnica między zegarkiem za 300 tysięcy, a zegarkiem za 20 tysięcy złotych?

opracowanie: A.K/ fot: materiały prasowe/Unsplash