Oto jeszcze mocniejsze i szybsze nowe Porsche GT3 (992)

Oto jeszcze mocniejsze i szybsze nowe Porsche GT3 (992)

Najnowsze, siódme wcielenie tego samochodu sportowego o wysokich osiągach powstało, tak jak poprzednie, w ścisłej współpracy z Porsche Motorsport. Nowe 911 GT3 przenosi rasową wyścigową technikę wprost do modelu seryjnego jeszcze konsekwentniej niż wcześniej.

Architektura przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i wyrafinowana aerodynamika z tylnym skrzydłem typu „łabędzia szyja” oraz efektownym dyfuzorem pochodzą z uznanego wyścigowego samochodu klasy GT – 911 RSR, a rozwijający moc 375 kW (510 KM) sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów bazuje na zespole napędowym 911 GT3 R. Tak powstała maszyna: efektywna, emocjonująca, precyzyjna i o wysoki osiągach – idealna na tor i doskonała do użytku na co dzień.

Siła 911 GT3 tkwi w sumie jego właściwości. Z maksymalną prędkością 320 km/h (318 km/h z PDK) samochód jest jeszcze szybszy od poprzedniego 911 GT3 RS. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 3,4 sekundy. Porsche oferuje nowy model także z 6-biegową przekładnią manualną, zapewniającą wyjątkowo purystyczne wrażenia z jazdy. Natomiast w pozycji wyczynowej ręcznie regulowane elementy skrzydła i dyfuzora znacząco podnoszą ciśnienie aerodynamiczne, istotne pod kątem uzyskiwania wysokich prędkości w zakrętach.

Co ciekawe, podczas finalnych testów na północnej pętli toru Nürburgring, czyli tradycyjnym wyznaczniku dla wszystkich samochodów sportowych Porsche, nowy model okazał się o ponad 17 sekund szybszy od poprzednika. Kierowca rozwojowy Lars Kern przejechał pełne okrążenie o długości 20,8 km w zaledwie 6:59,927 min. Krótszą, liczącą 20,6 km pętlę, która wcześniej służyła jako punkt odniesienia, 911 GT3 pokonało w 6:55,2 min.

Pomimo szerszego nadwozia, większych kół i dodatkowych rozwiązań technicznych masa własna nowego 911 GT3 plasuje się na równi z poprzednikiem. Egzemplarz z manualną przekładnią waży 1418 kg, a z PDK – 1435 kg. W utrzymaniu dyscypliny wagowej pomagają przednia pokrywa wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP), lekkie szklane szyby, zoptymalizowane tarcze hamulcowe oraz kute obręcze z lekkich stopów, a także osłona tylnej części kabiny. Lekki sportowy układ wydechowy zmniejsza masę własną o co najmniej 10 kg, a dzięki bezstopniowo, elektrycznie regulowanym klapom pozwala pogodzić niezwykle emocjonujące wrażenia dźwiękowe z normą emisji spalin Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Zużycie paliwa nowego 911 GT3 w cyklu mieszanym wynosi 13,3 l/100 km (PDK – 12,4 l/100 km).

Wyścigowe geny są widoczne praktycznie we wszystkich detalach nowego 911 GT3. Projekt kokpitu odpowiada temu z obecnej generacji modelu. Nowością jest ekran torowy: wystarczy nacisnąć przycisk, aby zredukować zawartość wyświetlaczy po lewej i prawej stronie centralnego obrotomierza, wyskalowanego do 10 tysięcy obrotów na minutę, do informacji istotnych podczas jazdy na torze, takich jak ciśnienie w ogumieniu, temperatura oleju, poziom paliwa i temperatura cieczy chłodzącej. Pojawiają się tam również zalecenia asystenta zmiany biegów, z kolorowymi paskami po lewej i prawej stronie obrotomierza, oraz wskaźnik zmiany biegów zaczerpnięty z Porsche Motorsport.

Klienci, zwłaszcza w przypadku modeli Porsche z rodziny GT, coraz częściej zamawiają personalizowane opcje wyposażenia. Z tego powodu dla nowego 911 GT3 dostępne są elementy z oferty Porsche Exclusive Manufaktur; uzupełniają je specyficzne dla tego modelu dodatki, takie jak lekki karbonowy dach z widoczną strukturą. Na uwagę zasługują także lusterka boczne z górnymi elementami obudowy z włókna węglowego oraz przyciemnione reflektory LED z wiązką matrycową i korespondujące z nimi tylne lampy Exclusive Design bez czerwonych akcentów. Gamę czarnych obręczy wzbogacają felgi w kolorze Guards Red lub Shark Blue. W przypadku wystroju wnętrza dostępny jest szereg elementów w kolorze nadwozia lub innym wybranym odcieniu. Należą do nich m.in.: tarcze obrotomierza i stopera Sport Chrono, pasy bezpieczeństwa oraz listwy wykończeniowe.

Holger Maske Juli 2020

Porsche oferuje nowe 911 GT3 w cenie od 865 tys. zł. Rozpoczęcie dostaw przewidziano na maj 2021 r.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Przedstawiamy Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition – to klasyka w nowoczesnym wydaniu
To kolejne Porsche 911 od Singera – i jak zawsze zachwyca

J.S., MAT. PRASOWE

sznyt tygodnia

najnowsze