Osnowa, czyli marka działająca na trzech filarach: edukacji, transparentności i ułatwianiu codziennych wyborów

Osnowa, czyli marka działająca na trzech filarach: edukacji, transparentności i ułatwianiu codziennych wyborów

Pandemia zmieniła nasze życie i przyczyniła się do refleksji nad życiem, nad relacjami, ale także nad jakością i zasadnością zakupów. Ekologiczna polska marka Osnowa wpisała się w przełom, który dotyczy również rynku modowego. O filozofii i jakości ubrań rozmawialiśmy z założycielkami marki - Pauliną Sołtyk i Pauliną Wardak.

SZNYT: Jak Waszym zdaniem będzie wyglądać rynek mody po pandemii?

Osnowa: Tak naprawdę rok 2020 był pierwszym rokiem naszej działalności. Żadna z nas nie spodziewała się, z iloma wyzwaniami biznesowymi będzie się wiązał. Tymczasem z powodu pandemii świat się zatrzymał, a wraz z nim w drastyczny i niezwykle dynamiczny sposób zmieniły się nawyki zakupowe konsumentów.

W dobie COVID-19 pojawiło się pytanie o nasz styl życia, o którym badacze społeczni często mówią w kontekście zjawiska kwarantanny potrzeb – czyli sytuacji rezygnacji z konsumpcji, którą w danym momencie uważamy za zbędną. Z drugiej strony, zjawisko to może mieć dramatyczny wpływ na sytuację gospodarczą na świecie, dlatego ta problematyka w wymiarze dyskursywnym stanowi niezwykle istotny przedmiot współczesnych rozważań na temat społecznego wymiaru konsumpcji. Ciężko wyrokować, jak zmienią się nawyki zakupowe konsumentów w ujęciu długoterminowym, a więc z jakimi wyzwaniami mierzyć się będziemy po pandemii i tak naprawdę kiedy to będzie. Doświadczenia historyczne wskazują, że takie kryzysy mogą mieć pozytywne skutki dla społeczeństwa w kontekście postaw i zachowań.

Może już teraz widoczne są jakieś zamiany w zachowaniu konsumentów?

Czas pandemii, pod tym względem, stanowi szczególny czas, który dla większości z nas oznacza izolację lub przynajmniej pewne obostrzenia w kontekście codziennego funkcjonowania. Dla wielu osób jest to również czas refleksji nad życiem, nad relacjami, ale także nad jakością i zasadnością zakupów. Badania prowadzone przez Deloitte pokazują, że Polacy w okolicznościach pandemii postawili na lokalne produkty, nawet kosztem wyższej ceny. W ostatnim czasie do Internetu przeniosła się znaczna część życia społecznego. Okoliczności zmusiły nas do pracy zdalnej, spotkania towarzyskie z miejsc publicznych przeniosły się na wideokomunikatory, które stały się narzędziem codziennego użytku.

Nie inaczej stało się z zakupami – coraz chętniej realizujemy je za pośrednictwem Internetu. Z punktu widzenia tożsamości marki Osnowa, wszystkie te trendy wpisują się w nasze podstawowe wartości, które chcemy konsekwentnie realizować. Nasza działalność zasadza się na trzech filarach: edukacji, transparentności i ułatwianiu codziennych wyborów naszym klientom. To właśnie na tych trzech obszarach chcemy skupić się w 2021 roku.

Osnowa, fot. Karolina Wilczyńska
Osnowa, fot. Karolina Wilczyńska

Co Was wkurza we współczesnej modzie?

Najbardziej chyba greenwashing. Wiele dużych marek traktuje kwestie ekologii tylko jako trend modowy. Dostrzegamy bardzo dużo komunikatów w klimacie “eko”, ale najczęściej nie idą za nimi realne zmiany w sposobie produkcji ubrań, dotyczące wynagradzania pracowników (szczególnie w szwalniach często zlokalizowanych w Azji), czy ograniczenie w korzystaniu ze szkodliwych dla planety i ludzi materiałów, jak np. poliester czy konwencjonalna bawełna. Chodzi również o pewną spójność. Jeżeli marka nie działa transparentnie i nie stawia na szukanie zrównoważonych rozwiązań, linia ubrań wykonanych z organicznych materiałów nie jest rozwiązaniem problemu. To jest niekończący się proces udoskonalania działalności przedsiębiorstwa, żeby minimalizować niekorzystny wpływ na środowisko, ale również edukować ludzi.

Jaka ideologia stoi za Waszą marką?

Za naszą marką stoją przede wszystkich wyznawane przez nas wartości. Promujemy ideę szafy kapsułowej, która zakłada, że kupujemy mniej rzeczy, ale są to ubrania wysokiej jakości, które pasują do siebie niczym puzzle. Budujemy markę w zrównoważony sposób, mając na uwadze, aby nasze działania miały pozytywny wpływ na ludzi i stan naszej planety. Dlatego szyjemy w lokalnych szwalniach z najwyższej jakości, innowacyjnych, certyfikowanych materiałów. Wierzymy, że nasze podejście pozwoli przekonywać coraz więcej osób do odpowiedzialnego podejścia do zakupów, a co za tym idzie dążyć do realnych zmian w całej branży i lepszej kondycji naszej planety.

Osnowa, fot. Karolina Wilczyńska

Jaka jest Wasza definicja zrównoważonej mody?

Zrównoważona moda to moda, która jest tworzona w odpowiedzialny sposób z troską o ludzi i nasze otoczenie. To moda, która zakłada holistyczne podejście do całego procesu tworzenia ubrań - od uprawy roślin przez produkcję materiału, uczciwe wynagradzanie i traktowanie ludzi, optymalne procesy logistyczne, ograniczanie eksploatacji dóbr naturalnych. Jest to moda oparta na transparentności i edukacji, która nie boi się pokazać konsumentowi co za nią stoi, jak powstała.

Czy uważacie, że w dzisiejszych czasach prowadzenie marki według idei zrównoważonego rozwoju jest obowiązkiem producentów?

Zdecydowanie tak. Najwyższy czas, aby firmy wzięły pełną odpowiedzialność za swoje działania. Przestańmy obarczać konsumentów odpowiedzialnością. To zadanie firm i ich zarządów, aby zacząć funkcjonować w bardziej zrównoważony sposób. Tylko zmiana działania gigantycznych korporacji może realnie wpłynąć na kondycję planety oraz masową zmianę w zachowaniach konsumenckich. Dobry przykład idący z góry zwykle ma większą szansę wpłynąć na zmianę nawyków konsumentów.

Z jakimi trudnościami trzeba się mierzyć podczas prowadzenia takiego biznesu?

Dużym wyzwaniem w prowadzeniu biznesu w ten sposób jest trudność w znalezieniu partnerów biznesowych, którzy rozumieją nasze podejście i działają podobnie, wyznają podobne wartości. Na co dzień mierzymy się z takimi problemami jak np. ograniczona dostępność materiałów produkowanych w zrównoważony sposób oraz brak transparentności.

Kolejnym wyzwaniem jest podejście konsumentów, którzy zostali przyzwyczajeni przez reprezentantów fast fashion do tanich, słabej jakości rzeczy oraz tego, że lepiej mieć w szafie więcej niż mniej. Wiemy, że takie nawyki i sposoby myślenia nie zmienią się na pstryknięcie palcem, dlatego uzbrajamy się w cierpliwość i stawiamy na edukację, doradztwo oraz transparentność. Chcemy, aby ludzie rozumieli, dlaczego t-shirt wyprodukowany uczciwie i w zrównoważony sposób nie może kosztować 20 zł.

Osnowa, fot. Karolina Wilczyńska
Osnowa, fot. Karolina Wilczyńska

Z jakich materiałów i technologii produkcyjnych korzystacie?

Na rynku wyróżniamy się zastosowaniem innowacyjnych materiałów, których poszukujemy praktycznie na całym świecie. W naszych kolekcjach, oprócz znanej już bawełny z recyklingu i organicznej GOTS znajdziemy m.in. certyfikowany elastan ROICA™, pochodzący z recyklingu z Japonii, włoską wełnę premium z recyklingu Re.Verso czy Newlife - poliester powstający w 100% z wyławianych z oceanu butelek. Skrupulatnie sprawdzamy też naszych dostawców, analizując certyfikaty i dokumenty potwierdzające pochodzenie oferowanych przez nich tkanin. Dzięki temu cały proces odpowiedzialnej produkcji zaczyna się już na etapie tworzenia materiału. Korzystając z wieloletniego doświadczenia polskiego rzemiosła, ubrania Osnowy szyjemy w rodzinnej szwalni, dlatego możemy mieć pewność co do sprawiedliwego traktowania oraz wynagradzania szwaczek, których imiona możemy znaleźć na metkach naszych ubrań.

Czym się inspirujecie podczas projektowania swoich kolekcji?

Największą inspiracją jest dla nas zwykłe życie. W naszych kolekcjach znajdziecie przede wszystkim klasyczne kroje, które są odpowiedzią na potrzeby kobiet ceniących prostotę i wygodę.

Osnowa, fot. Karolina Wilczyńska

Ulubione zagraniczne marki produkujące ekologiczną odzież?

Kowtow, Ecoalf, Pangaia, Veja, Patagonia, Stella McCartney, Qwstion.

Jedno określenie, które najlepiej opisuje Wasze ubrania?

Ponadczasowa klasyka.

Osnowa to nowa polska marka oparta na założeniach lokalnej i zrównoważonej produkcji ubrań. Na sezon jesienno-zimowy Osnowa przedstawia nowe fasony oparte na idei modowej ekologii i minimalizmu wysokiej jakości. Premierze kolekcji towarzyszy kampania Together: close to nature, close to each other. Malownicza sesja Karoliny Wilczyńskiej z niezwykłymi bohaterkami oddaje uniwersalny charakter ubrań Osnowy, które skierowane są do kobiet w każdym wieku, o różnych sylwetkach.

sznyt tygodnia

najnowsze