Polskie marki mody, które podbiły zagraniczne rynki

Polskie marki mody, które podbiły zagraniczne rynki

Polskie marki mody coraz lepiej radzą sobie za granicą udowadniając, że międzynarodowy sukces jest możliwy, gdy tylko ma się odpowiedni pomysł na siebie i konsekwentnie się go realizuje. Ubrania i akcesoria z metką "made in Poland" są dziś dostępne na największych e-commercowych platformach sprzedażowych, celebrytki zakładają je równie chętnie co kreacje Gucci i Balenciagi, a prestiżowe tygodnie mody coraz chętniej udostępniają swoje wybiegi projektantom znad Wisły.

Oto cztery polskie marki, które zyskały rozgłos w branży mody i świetnie radzą sobie na zagranicznych rynkach.

Magda Butrym

Wśród polskich projektantów to właśnie Magda Butrym odniosła na przestrzeni ostatnich lat bodaj największy sukces poza granicami naszego kraju. Karierę rozpoczęła od założenia marki Portofino, następnie trafiła do La Manii, gdzie pracowała przez pięć lat. W międzyczasie dojrzewała do decyzji o założeniu brandu pod własnym nazwiskiem. Marka Magda Butrym wystartowała w 2014 roku. Krótko po debiucie na rynku o Butrym zrobiło się głośno na całym świecie. W jej ubraniach chodzi Kim Kardashian, Kylie Jenner, Alessandra Ambrosio, Hailey Baldwin, Rosie Huntington-Whitley i Anja Rubik. Jej talent doceniła Lisa Aiken z najpopularniejszej platformy zakupowej z modą luksusową Net-a-Porter i w 2016 roku zaprosiła ją do współpracy. Po roku obecności na platformie Butrym sprzedała aż 90% całego asortymentu. To prawdziwy rekord wśród początkujących marek. Oprócz Net-a-Porter jej kolekcje można kupić na MyTheresa, ModaOperandi i w ponad 150 innych punktach sprzedaży. Została także doceniona przez jury prestiżowego konkursu LVMH, w którym walczyła o nagrodę dla najlepszego projektanta.

Magda Butrym jest niezwykle konsekwentna w swoich działaniach. Tej konsekwencji z pewnością zawdzięcza swój sukces. Gdy przyjrzeć się jej marce, widać spójność i bardzo skrupulatnie egzekwowaną wizję, które wyrażają się w projektach ubrań, sesjach zdjęciowych, sposobie prowadzenia Instagrama. Butrym nigdy nie ukrywała, że od samego początku była nastawiona na rynki zagraniczne. Przyznaje jednak, że tak błyskawiczny sukces ją zaskoczył. W zaledwie cztery lata udało się Magdzie Butrym rozkochać świat w jej autorskim wyobrażeniu na temat komercyjnej mody połączonej z tradycyjnym polskim rzemiosłem. Butrym korzysta z talentu rękodzielników z Podhala, Śląska czy Małopolski, których praca wnosi do kolekcji projektantki element niepowtarzalności. Ręcznie tkane materiały, hafty czy pleciona skóra stały się znakami rozpoznawczymi jej projektów. W 2017 roku Butrym poszerzyła ofertę o akcesoria i buty.

Undress Code

Undress Code powstało w 2016 roku w Warszawie i już może pochwalić się sporymi sukcesami na arenie międzynarodowej. Po zaledwie ośmiu miesięcach działalności marki, projekty zostały zauważone przez władze słynnego, paryskiego domu handlowego Galeries Lafayette, a następnie przez kolejną prestiżową galerię z francuskiej stolicy - Printemps. Kolekcje Undress Code dostępne są także na Zalando oraz w w punktach sprzedaży w w Tokio, Hiszpanii, Paryżu i Austrii. Iza i Kacper, założyciele marki, postawili przede wszystkim na jakość i oryginalność oraz dopracowany wizerunek, w którym na pierwszy plan wysuwa się inkluzywny obraz feminizmu. Prowadząc narrację swojej marki utrzymaną w duchu girl power, korzystają z najlepszych włoskich i francuskich materiałów, a przede wszystkim tworzą bieliznę z myślą o komforcie i wygodzie. Projektanci znaleźli świetny pomysł na body. W ich interpretacji jest to element ubioru, który w ciągu dnia służy jako wygodna bielizna pod koszulą czy marynarką, a wieczorem w połączeniu z jeansami i obcasami tworzy imprezowy look.

MISBHV

Wywodząca się z Krakowa, polska marka MISBHV podbiła europejski i amerykański rynek mody, proponując klientom awangardowe ubrania w streetwearowym stylu. Projektantka marki, Natalia Maczek od 2007 roku konsekwentnie realizuje swoją wizję budowania rozpoznawalnego brandu, a jej praca została doceniona między innymi w konkursie Global Student Enterpreneur Awards w Waszyngtonie, gdzie w 2014 roku zdobyła nagrodę dla najlepszego młodego przedsiębiorcy w branży mody. Ostatnio portal Hypebeast uznał ją za jedną ze 100 najbardziej wpływowych postaci w świecie streetwearu. Charakterystyczne ubrania MISBHV, inspirowane latami 90. i kulturą motocyklową noszą dziś największe gwiazdy - od Rihanny przez A$AP Rocky'ego i The Weeknd po Kylie Jenner i siostry Hadid.

Maczek w działaniach wspiera Tomasz Wirski. Wspólnie udało im się zapracować na miano jednej z najciekawszych streetwearowych marek, które śmiało można wymianiać obok Vetemens czy Goshy Rubchinskiy. Marka szczególnie popularna jest w Azji - ich rzeczy można znaleźć tam w ponad 20 punktach sprzedaży. Do długiej listy sukcesów MISBHV może dopisać ostatnią współpracę z Kith oraz debiut na Paris Fashion Week. Możliwość zaprezentowania kolekcji podczas paryskiego tygodnia mody to ogromne wyróżnienie, co tylko przypieczętowuje status MISBHV na międzynarodowej scenie.

God Save Queens

Kolejna marka bielizny w naszym zestawieniu, lecz o zupełnie innym charakterze. Projektowane przez Karolinę Bernaciak rzeczy to bieliźniane haute couture. Powstała w 2014 roku marka podbiła najpierw serca polskich influencerek z Maffashion na czele, a później została odkryta przez Kylie Jenner. To był punkt zwrotny w historii brandu założonego przez studentkę medycyny, którą fascynacja ciałem i zamiłowanie do zmysłowych koronek i przezroczystości doprowadziły do sukcesu, jakim niewiele polskich marek może się pochwalić. Obecnie GSQ sprzedaje swoje produkty w Stanach Zjednoczonych i w Azji.

God Save Queens to wymyślne projekty, które mają spełniać nasze fantazje. Bernaciak przyznaje, że podczas projektowania rzadko kieruje się praktycznością. Bez wątpienia stawia jednak na jakość. Jej bielizna szyta jest z tkanin i koronek sprowadzanych z Włoch i Francji, a produkcja odbywa się w Polsce.

Zobacz też:

ZARA ma nowe logo. Czy rzeczywiście to najgorszy redesign w świecie mody?

Gorący trend: stylowe akcesoria na technologiczne gadżety

Streetwearowe marki, które musisz znać

tekst: A.K/ zdjęcia: mat. prasowe

sznyt tygodnia

najnowsze