Najszybszy model w historii marki. Oto McLaren Speedtail

Najszybszy model w historii marki. Oto McLaren Speedtail

McLaren Speedtail to hipersamochód, o którym marzy każdy fan szybkości. Inżynierowie z brytyjskiej marki wspięli się na wyżyny swoich możliwości tworząc auto, które łączy w sobie wyrafinowany design i niesamowite osiągi. Speedtail to najszybszy samochód dopuszczony do jazdy po publicznych drogach w historii McLarena.

Każdy detal w najnowszym modelu McLarena został zaprojektowany z myślą o szybkości. Szczególnie duży nacisk położono na aerodynamikę. Próżno szukać tu jednak wielkich spoilerów i wlotów powietrza. Sylwetka Speedtaila jest smukła, linie delikatne, a wspomniane elementy sprytnie ukryte w nadwoziu. Snorkel, przez który powietrze wlatuje do silnika jest tak mały, że nawet nie widać go z profilu. Nadwozie i kabina pasażerska zostały w całości wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu auto waży zaledwie 1430 kilogramów.

Ci, którzy przyzwyczajeni są do agresywnych sylwetek sportowych wozów, mogą mieć problem z zaakceptowaniem obłej sylwetki Speedtaila. Projektanci McLarena wiedzą jednak co robią. Skrzydło połączono z tylnymi błotnikami, tworząc wyjątkowo długi tył samochodu. Warto zwrócić uwagę na to, że pojazd nie posiada typowego dla sportowych aut spojlera - wydaje się, że klapa nie ma żadnej szczeliny, z której się podnosi. Lepszą aerodynamikę mają zapewnić także nietypowe koła. Przednia oś wyposażona jest w duże, gładkie osłony z włókna węglowego, które pozostają unieruchomione podczas obracania się kół w celu zminimalizowania turbulencji podczas jazdy.

Auto widziane z góry ma kształt kropli wody lub łzy. Według McLarena to "najszybszy kształt występujący w naturze", stąd pomysł na zaprojektowanie samochodu nawiązującego swoją sylwetką i parametrami technicznymi do wspomnianej formy wody.

Kokpit jest równie futurystyczny i niepowtarzalny, co nadwozie Speedtaila. Siedzenie kierowcy znajduje się w centrum, podobnie jak w przypadku ikonicznego modelu McLaren F1. Z tyłu znalazła się przestrzeń dla dwóch siedzeń dla pasażerów. Bezpośrednio przed fotelem kierowcy znajduje się kierownica i główny ekran. Po bokach znajdują się dodatkowe ekrany, wyświetlające pozostałe informacje niezbędne podczas jazdy. Wyżej znajdują się dwa mniejsze monitory, które są połączone z kamerami, zastępując tym samym lusterka boczne. Ma to związek ze zmniejszaniem oporu powietrza (dla jeszcze mniejszego oporu kamery można cofnąć). Ciekawe jest także to, iż kluczowe elementy sterujące - pokrętła, przełączniki, a nawet przyciski zmiany biegów znajdują się nad fotelem kierowcy na suficie.

Nie ma wątpliwości, że jest to najszybszy samochód McLarena. Jego hybrydowy układ napędowy z podwójnie doładowanym silnikiem V8 zapewnia 1050 koni mechanicznych mocy. Najwyższa prędkość, jaką może osiągnąć Speedtail to 403 km/h. Sprint do 300 km/h zajmie mu 12,8 sekundy (dla porównaniu McLaren P1 osiągał tyle na liczniku w 16,5 sekundy).

McLaren zaprojektował specjalny tryb jazdy Velocity, który optymalizuje układ przeniesienia napędu i dostosowuje aerodynamikę do maksymalnej prędkości. Boczne kamery cofają się, a aluminiowe zawieszenie obniża się o 3,55 cm. Po włączeniu tego trybu, najwyższy punkt samochodu znajduje się zaledwie 111 cm powyżej jezdni.

Jeżeli chodzi o zaawansowane detale samochodu, McLaren nie oszczędzał na technologii. Przednia szyba wykonana jest ze szkła elektrochromowego, które można przyciemnić naciskając odpowiedni guzik. W samochodzie jest mnóstwo elementów wykonanych z karbonu i tytanu, siedzenia obite są lekką, doskonałą jakościowo skórą, a opony Pirelli P-Zero zostały zaprojektowane tak, aby Speedtail radził sobie z ekstremalną prędkością. Projektanci pomyśleli nawet o miejscu na bagaż! Kolejnym aspektem, czyniącym model Speedtail niepowtarzalnym jest lakier, którym została pokryta karoseria. Jest to specjalna metaliczna farba, która daje efekt "topniejącego srebra". Jest ona zarezerwowana tylko dla tego modelu.

Hipersamochód McLarena wyjdzie w ściśle limitowanej liczbie 106 sztuk. Cena za to arcydzieło motoryzacji to 1,75 miliona funtów.

źródło: Autoblog/ autor: A.K

sznyt tygodnia

najnowsze