5 światowych marek, które rozpoczęły ekologiczną rewolucję

5 światowych marek, które rozpoczęły ekologiczną rewolucję

Ekolodzy biją na alarm i namawiają producentów do wykorzystywania materiałów pochodzących z recyklingu, gdyż stan naszego środowiska naturalnego ulega drastycznej degradacji. Największe światowe marki już zaczęły podejmować działania, które mają doprowadzić do ograniczenia wytwarzania plastiku i poliestru. Mamy nadzieję, że za nimi pójdą też wkrótce mniejsze firmy.

1. McDonald's

Już od jakiegoś czasu McDonald’s podejmuje szereg zobowiązań na rzecz środowiska. Firma podkreśla, że dąży do obniżenia do 2030 roku emisji gazów
cieplarnianych z biur i restauracji o 36%, a w odniesieniu do całego łańcucha dostaw o 31%. W efekcie do atmosfery nie trafi 150 mln ton ekwiwalentu CO2, co stanowi równowartość rocznej emisji gazów cieplarnianych przez 32 mln samochodów osobowych. Dodatkowo, ramach globalnej strategii Scale for Good, sieć fastfoodów zobowiązała się, że do 2025 roku wszystkie opakowania dla gości restauracji będą wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu (bądź certyfikowanej produkcji), a także będzie poddana temu recyklingowi później.

Wszystko wskazuje na to, że nie są to czcze obietnice - właśnie świat obiegła informacja, że McDonald's postanowił połączyć siły na rzecz ochrony środowiska w przełomowym partnerstwie ze Starbucksem. Dlaczego? Bo ci dwaj gastronomiczni giganci odpowiadają łącznie za 4% rocznej światowej produkcji plastikowych i papierowych kubków. Ich inicjatywa nazwana NextGen Cup Challenge ma na celu opracowanie nowego typu kubka, w całości nadającego się do przetwarzania i kompostowania.

2. Starbucks

Sam Starbucks także działa na polu ekologii. Kilka miesięcy temu firma weszła we współpracę z Parley For The Oceans, umożliwiając klientom zakup specjalnej, ekologicznej butelki. Teraz właściciele marki poinformowali swoich klientów, że Starbucks do 2020 roku całkowicie zrezygnuje z plastikowych słomek, które wkrótce zastąpią kubki ze specjalnym wieczkiem, przypominającym ten w tzw. kubkach niekapkach przeznaczonych dla dzieci. Takie rozwiązanie jest gwarancją tego, że napój się nie rozleje, a w dodatku kubki będą wykonane z tworzywa poddawanego recyklingowi.

3. Adidas

Adidas także dołączył do wojny przeciw plastikowi i rozpoczyna swoją ekologiczną rewolucję. Jakiś czas temu marka ogłosiła, że do 2024 roku wszystkie produkowane buty powstaną z plastiku wydobytego z oceanu. Jest to bardzo ambitne zadanie, ponieważ gigant sprzedaje rocznie 450 milionów par butów. W realizacji projektu nadal ma pomagać firmie wspomniane Parley the Oceans. Organizacja zajmuje się zbieraniem zużytych plastików z morza i plaż, następnie go oczyszcza i wprowadza do ponownego obiegu.

Akcja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem, ale na szczęście firma na tym kroku nie zakończyła swoich proekologicznych działań. Kilka dni temu adidas, podobnie jak McDonalds, zadeklarował, że do końca 2024 roku będą używać wyłącznie materiałów pochodzących z recyklingu. Firma produkuje rzeczy głównie produkty z plastiku i poliestru, więc to duży krok w kierunku dbania o środowisko. Pierwsze zmiany będzie można już zauważyć za rok -  linia ubrań adidasa na 2019 rok ma być w 41% stworzona z materiałów pochodzących recyklingu.

Dodatkowo właściciele marki zapowiedzieli, że nowe zmiany będą dotyczyć nie tylko linii produkcyjnej, ale także ich miejsc pracy. W biurach, punktach sprzedaży detalicznej, magazynach, centrach dystrybucji, nie będzie używany plastik, którego nie można później przetworzyć.

4. IKEA

Szwedzka sieć handlowa postanowiła, że we współpracy z koncernem paliwowym Neste, zainwestuje w produkcję ekologicznego plastiku. IKEA chce zmniejszyć ilości tworzyw sztucznych w otaczającym nas środowisku, a także ograniczyć wykorzystywanie paliw kopalnych. Do produkcji ekologicznego polipropylenu (PP) i polietylenu (PE), który w 100 proc. będzie można poddać recyklingowy, zostaną wykorzystane produkty nadające się do utylizacji oraz odpady, takie jak zużyty olej kuchenny. Pierwsza, pilotażowa na razie taka produkcja, ma się rozpocząć już jesienią tego roku.

IKEA zapowiada, że do końca 2018 roku 20 proc. plastiku w IKEA będzie ekologiczna. Dodatkowo do 2020 roku obiecuje wycofanie plastikowych słomek, mieszadełek oraz innych produktów jednorazowego użytku ze sklepów i restauracji do 2020 roku (czyli wcześniej niż wymaga tego wstępny projekt Komisji Europejskiej) czy zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej z własnej działalności, by przyczynić się do przeciwdziałania zmianom klimatu.

Co ciekawe, już teraz w ofercie marki widać pozytywne działania proekologiczne - w ofercie IKEA już w 2017 roku pojawiły się fronty kuchenne KUNGSBACKA, które powstały z drewna pochodzącego z recyklingu i z przetworzonych, plastikowych butelek PET.

5. NIKE

Konkurencja adidasa jeszcze trochę nieśmiało, ale też powoli zaczyna myśleć o proekologicznych rozwiązaniach w swojej produkcji. Jakiś czas temu marka zaprezentowała ekologiczne opakowania na swoje buty z linii Air Max, które zostało wytworzone wyłącznie przy wykorzystaniu materiałów poddanych recyklingowi. Autorem projektu jest Arthur Huang, który podjął się wyprodukowania tego innowacyjnego opakowania z plastiku pozostającego po butelkowanych napojach, nakrętkach oraz innych tworzyw sztucznych.

źródło: rp.pl, swiatoze.pl, nowymarketing.pl. AUTOR: A. R