Porsche stylowo upamiętnia 30. rocznicę słynnego Festiwalu Prędkości w Goodwood, prezentując Porsche Vision 357 Speedster. Nowy samochód koncepcyjny jest siostrzanym modelem zamkniętego Porsche Vision 357, którym producent sportowych aut zapoczątkował obchody swojego 75-lecia.
W pełni elektryczne Porsche Vision 357 Speedster, z wzornictwem nawiązującym do 356, bazuje na modelu 718 GT4 e-Performance. Na terenie posiadłości księcia Richmond w West Sussex Porsche zaprezentuje łącznie ponad 15 nowych i klasycznych modeli. Jedną z atrakcji będzie 356 No. 1 Roadster – pierwszy samochód sportowy marki ze Stuttgartu-Zuffenhausen. Miłośnicy sportu motorowego będą mogli podziwiać sześć zwycięskich maszyn Le Mans.
– Porsche Vision 357 to ukłon w stronę pierwszej linii modelowej Porsche, wymarzonego samochodu sportowego Ferry’ego Porsche. A ponieważ model 356 zapisał się w zbiorowej pamięci zarówno jako kabriolet, jak i coupé, ta sama logika dotyczy samochodu koncepcyjnego – muszą być dwie wersje – powiedział Michael Mauer, wiceprezes ds. Style Porsche. – Porsche Vision 357 Speedster ucieleśnia esencję naszej marki. Radość z jazdy i dynamika jazdy łączą się tu z niezwykle purystyczną formą. Podobnie jak Mission X, które zaprezentowaliśmy zaledwie kilka tygodni temu, model ten pokazuje, że DNA Porsche błyszczy nawet ze świeżymi genami designu.
Vision 357 Speedster bazuje na technice Porsche 718 GT4 e-Performance. Jego silniki elektryczne i akumulator pochodzą więc z Mission R, a podwozie – z 718 GT4 Clubsport. Po światowej premierze na Festiwalu Prędkości w Goodwood studium zostanie zaprezentowane na tegorocznym zlocie Rennsport Reunion, który odbędzie się pod koniec września w USA.
Wygląd zewnętrzny: obniżona przednia szyba i jednostronna osłona wnętrza
Typowo dla speedsterów koncepcyjny samochód ma spłaszczoną przednią szybę, która dodatkowo akcentuje monolityczne proporcje jego karoserii. Po prawej stronie znajduje się osłona wnętrza, niegdyś powszechna w autach sportowych z otwartym nadwoziem. Specjalny karbonowy element zapewniający ochronę w razie dachowania sprawia, że zagłówek kierowcy wydaje się zawieszony w powietrzu. Z tyłu znajdują się pokrywa gniazda ładowania i mocowanie klasycznego miękkiego dachu.
Dwukolorowa koncepcja z odcieniami szarości Marble Grey i Grivelo Grey Metallic jest inspirowana designem historycznych aut wyścigowych. Przykład: przednie błotniki wykorzystywane do ochrony przed odpryskującymi kamieniami, tutaj utrzymane w ciemniejszym, metalizowanym kolorze. Również przednie obręcze są polakierowane na kolor Grivelo Grey Metallic. Koncepcję uzupełniają kontrastowe akcenty w kolorze Miami Blue, takie jak uchwyty do zwalniania przedniej pokrywy.
Także jubileuszowe logo z dużą liczbą 75 oraz dwoma rocznikami – 1948 i 2023 – wykorzystuje odcienie Grivelo Grey Metallic oraz Miami Blue. To świeża alternatywa dla elementów dekoracyjnych coupé Vision 357, gdzie jako dodatkowy kolor zastosowano czerwień. Przed tylnymi kołami znajduje się komiksowy wizerunek jednorożca. Ten mityczny stwór został narysowany specjalnie na potrzeby konceptu przez stylistów Porsche, którzy przyłożyli rękę również do efektownego napisu „Speedster”. Lusterka zewnętrzne zastąpiono kamerami; podobnie jak w klasycznych poprzednikach, nie są one umieszczone na drzwiach, lecz na przednich błotnikach. W modelu 357 z otwartym nadwoziem zyskały nowy, zoptymalizowany aerodynamicznie kształt, przypominający skrzydła.
Inne detale wyglądu zewnętrznego są znane z siostrzanego samochodu koncepcyjnego: czteropunktowa sygnatura przednich świateł ma okrągłą formę, przywodzącą na myśl Porsche 356. Tylne lampy umieszczono za wzorzystym układem punktów wyfrezowanych w samym nadwoziu. Kolejnym ukłonem w stronę pierwszej linii modelowej Porsche jest pionowe żebrowanie tylnej pokrywy. Z grillem zintegrowano trzecie światło hamowania.
Szeroki rozstaw kół wizualnie podkreśla mocne osadzenie na drodze i poprawia stabilność jazdy. 20-calowe felgi mocowane centralną śrubą są wykonane z magnezu i zaopatrzone w osłony z włókna węglowego. Z wyglądu przypominają legendarne obręcze Porsche: 356 A oraz 356 B z hamulcami bębnowymi miały felgi o wyjątkowo dużym rozstawie śrub, wynoszącym 205 mm.
Wygląd wnętrza: purystyczny, zredukowany kokpit
Wnętrze zostało zredukowane do niezbędnego minimum i w pełni dostosowane do potrzeb kierowcy. Nisko zawieszony fotel stanowi kwintesencję sportowego charakteru. Jego wykonaną z CFRP skorupę zintegrowano z monokokiem. Kierowca siedzi na poduszkach pokrytych materiałem Race-Tex i jest mocno przytrzymywany przez sześciopunktowy pas bezpieczeństwa z dekorem w kolorze Miami Blue. Zestaw wskaźników na szczycie kolumny kierownicy ma formę przezroczystej płytki. Wyścigowa kierownica jest przykładem lekkości, a jej centralny panel wydaje się zawieszony w przestrzeni. Podobnie jak w przypadku nadwozia poszczególne elementy obsługi wyróżniają akcenty w kolorze Miami Blue.
Cała deska rozdzielcza ma wykończenie z widocznym splotem włókien węglowych. Zamiast konwencjonalnego schowka na rękawiczki do dyspozycji są paski w kolorze Miami Blue – można je wykorzystać do mocowania akcesoriów. Paski z tkaniny zastępują również konwencjonalne klamki. Ten szczegół, znany ze środowiska motorsportu, pozwala dodatkowo zaoszczędzić na wadze.
Parada ikon: inne modele Porsche na Festiwalu Prędkości
Vision 357 stanowi atrakcję Porsche w Goodwood, ale nie jest jedynym rarytasem, który producent sportowych samochodów przygotował na słynną imprezę. Porsche przywiezie do West Sussex ponad 15 swoich nowych i klasycznych modeli. Podczas Festiwalu Prędkości dwa razy dziennie na słynne wzgórze będzie wjeżdżać specjalna parada Porsche. Stawkę znakomitości poprowadzi 356 No. 1 Roadster. Za nim podążą między innymi wyścigowa wersja 928 „Trigema” z 1983 roku, Cayenne Transsyberia, 959, 911 Turbo S (typ 993) i bardzo wyjątkowe 911 Carrera S (991). Ten jedyny w swoim rodzaju egzemplarz był milionowym 911 wyprodukowanym od czasu debiutu kultowego samochodu sportowego w 1963 roku.
Porsche będzie również świętować w Goodwood setną rocznicę 24-godzinnego wyścigu Le Mans – w końcu marka ma na swoim koncie 19 zwycięstw w klasyfikacji generalnej. Z tej okazji pokaże gościom trzech klasowych mistrzów i trzech zwycięzców w „generalce”. Należą do nich: 718 W-RS Spyder (zwycięzca w klasie aut 2,0-litrowych w 1961 roku), 935 Martini (klasowy triumfator z 1976 roku) oraz 911 RSR w wersji „Pig” (zwycięzca kategorii GTE Pro, 2018). Trio zwycięzców klasyfikacji generalnej obejmuje: 936/81 Spyder, 911 GT1 ’98 oraz 919 Hybrid z 2017 roku.
W Goodwood po raz pierwszy zostaną pokazane szerszej publiczności modele 718 Spyder RS i Mission X, które debiutowały podczas uroczystości na cześć 75-lecia samochodów sportowych Porsche. Rozwój nowego 718 Spyder RS jako purystycznego roadstera skupiał się na maksymalnej przyjemności z jazdy krętymi lokalnymi drogami. Samochód koncepcyjny Mission X to spektakularna reinterpretacja hipersamochodu, z drzwiami w stylu Le Mans – otwieranymi do przodu i do góry – oraz efektywnym napędem elektrycznym zapewniającym piorunujące osiągi.
Oprócz innych aktualnych modeli producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen odwiedzający Goodwood będą mieli okazję zobaczyć ciągnik Porsche „Junior 108” z silnikiem Diesla. W końcu zamówienia na projekty dla klientów stanowiły integralną cześć portfolio firmy w czasach, gdy w produkcji było Porsche 356. Między rokiem 1949 a lipcem 1963 wyprodukowano około 120 000 licencyjnych traktorów pod nazwą Porsche.