Widok potłuczonego pomidora wielu odstrasza, dlatego sprzedawcy nie wkładają wysiłku w to, aby jednak zachęcić swoich klientów do jego kupienia. Przez to sklepy codziennie pozbywają się ze swoich półek owoców i warzyw, które wyglądają na poobijane, czy przejrzałe, mimo że oczywiście nadają się jeszcze do zjedzenia.
Zmianę w tym zakresie postanowił wprowadzić brytyjski Lidl, który aż w 122 swoich sklepach postawił specjalne kartony z "wadliwymi", ale dobrymi do spożycia owocami i warzywami. Akcja "Too Good to Waste" ma na celu ograniczyć wyrzucanie niesprzedanych z całego dnia produktów. Zamiast w koszach na śmieci, wylądują w wyznaczonych skrzynkach, a ich zawartość będzie dostępna po bardzo promocyjnej cenie. Za pięciokilogramowy karton pełen darów ziemi, klient zapłaci zaledwie 1,5 funta, czyli ok 7 zł.
Plusów tego rozwiązania jest jednak więcej niż tylko tańsze zakupy - całkowity dochód uzyskany ze sprzedaży przecenionej żywności zostanie przekazany na cele charytatywne, a sam Lidl w Wielkiej Brytanii do 2020 roku ograniczy ilość odpadów spożywczych o 25 proc.
Nie wszyscy wiedzą, ale w Polsce już wcześniej podobną akcję w duchu "zero waste" rozpoczęła sieć Tesco, która chciała ograniczyć wyrzucanie żywności (jak informuje sklep, w roku finansowym 2016/17 było to blisko 5 tys. ton żywności!). Podobnie jak Lidl wyznacza w swoich halach specjalne miejsce na "niedoskonałe" warzywa i owoce, gdzie sprzedaje je po niższej cenie.
Zobacz też:
Kupuj samotne banany! Banki Żywności zachęcają, by ratować niechcianą żywność