Lancia Delta S4 Stradale – drogowa wersja potężnej rajdówki

Lancia Delta S4 Stradale - drogowa wersja potężnej rajdówki

Jak zazwyczaj rodzinne samochody nie były raczej obiektami kolekcjonerskimi, tak w przypadku Lancii jest inaczej. Lancia Delta S4 Stradale z 1985 roku stała się modelem, który do dziś jest obiektem westchnień fanów motoryzacyjnych klasyków. Chociaż trzeba tu zaznaczyć, że seria S4 pod względem konstrukcyjnym ma niewiele wspólnego ze swoją siostrą Deltą - tak naprawdę jedynie stylistyka nadwozia pozostała wspólna dla niej i ekstremalnej wersji S4.

S4 jest miksem osobówki z modelem rajdowym. Przede wszystkim fascynuje swoim silnikiem – fabryka zaledwie wypuściła 45 egzemplarzy dopuszczonych do rajdów w Grupie B z montowanym centralnie, czterocylindrowym silnikiem o mocy 500 KM (!) i pojemności 1 759,3 cm3. Dodatkowo ta maszyna została wyposażona w system twincharger (czyli sprężarkę Volumex i turbosprężarkę KKK), który zmniejsza turbodziurę przy niskich obrotach. Cały model waży nieco ponad 900 kg.

Na uwagę zasługuje nie tylko silnik i karoseria, ale także gładkie, brązowe wnętrze z zamszu. Właśnie za sprawą wnętrza ten samochód jest nazywany nienagannym artefaktem ze złotego wieku samochodów rajdowych.

Lancia Delta startowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1985 i 1986 roku, dopóki Grupa B nie została rozwiązana przez FIA.

źródło: Hiconsumption, Autor: A.R

sznyt tygodnia

najnowsze