Fussét: Inspirujemy się naturą i zestawieniami kolorystycznymi, które w niej występują

Fussét: Inspirujemy się naturą i zestawieniami kolorystycznymi, które w niej występują

Marka FUSSET powstała w odpowiedzi na potrzeby współczesnej kobiety – to prostota i klasyka zamknięta w formach dopasowanych do każdej sylwetki. Jak wyglądają metody produkcji marki i jak zdaniem jej założycieli powinna wyglądać zrównoważona moda?

SZNYT: Co Was wkurza we współczesnej modzie?

Fussét: Przede wszystkim masowość i nadmiarowa produkcja odzieży bardzo słabej jakości. Jednak nie tylko - równie niepokojące w dzisiejszych czasach jest firmowanie słabych jakościowo produktów (m.in. przez osoby publiczne), co często wprowadza w błąd klientów (np. „marynarka wełniana” ma w składzie 20% wełna, 80 %poliester).

Nie popieramy również ustalania wysokich cen dla produktów ze sztucznych tkanin – w takim przypadku płacimy tylko za markę, a nie za produkt. Klienci często nie sprawdzają składu wydając na produkt większe kwoty i z góry zakładając, że za drogą marką idzie jakość.

Jaka jest Wasza definicja zrównoważonej mody?

Zrównoważona moda to moda odpowiedzialna społecznie - niewyzyskująca pracowników (zapewniająca umowy o pracę, dobre warunki). To też moda świadoma – jej twórcy posiadają wiedzę o dostawcach i surowcach, a swoim podwykonawcom płacą stawki adekwatne do ich pracy. Co więcej, odpowiedzialne marki przy produkcji tekstyliów korzystają z odnawialnych źródeł energii, czy też produkują tekstylia z odzysku.

fot. Fussét

Czy uważacie, że w dzisiejszych czasach prowadzenie marki według idei zrównoważonego rozwoju jest obowiązkiem producentów?

Tak, w szczególności przez marki o ugruntowanej pozycji na rynku, na którym zakupy dokonywane są często wyłącznie ze względu na renomę marki, bez weryfikacji jakości.

Z jakimi trudnościami trzeba się mierzyć podczas prowadzenia takiego biznesu?

Naszym zdaniem są to:

- kwestie pracownicze, legalne zatrudnienie (w przypadku naszej marki było to bardzo duże zaangażowanie w proces legalizacji pobytu i zatrudnienia cudzoziemca, który w firmie ma stanowisko krawca),
- wyższa cena tkanin i dodatków wytwarzanych z uwzględnieniem idei zrównoważonego rozwoju,
- wyższa cena produktu finalnego, a więc dostępność dla węższego grona odbiorców.

fot. Fussét
fot. Fussét

Z jakich materiałów i technologii produkcyjnych korzystacie?

W przypadku ubrań stawiamy tylko na materiały naturalne – wełna, jedwab. Nasze dodatki, np. guziki, pochodzą z recyklingu (m.in. odpady zwierzęce). Zwracamy uwagę również na opakowania, które posiadają odpowiednie ekologiczne certyfikaty.

Jeśli chodzi o produkcję korzystamy z lokalnych pracowni rzemieślniczych – w proces zaangażowani są: konstruktor odzieży, szewc,
koronczarki. Posiadamy pracownię połączoną z showroomem, co umożliwia nam realizację produkcji adekwatnie do zapotrzebowania.

Planujemy również produkcję obuwia, przy czym nie zamierzamy używać klejów – wszystkie elementy będą ręcznie szyte, materiały wyłącznie ze stocków skór. Modele będą pojawiać się w limitowanych edycjach.

Czym się inspirujecie podczas projektowania swoich kolekcji?

Naturą i zestawieniami kolorystycznymi, które w niej występują. Inspirujemy się również okresami w modzie, w których dominowała jakościowa i funkcjonalna odzież.

fot. Fussét
fot. Fussét

Jedno określenie, które najlepiej opisuje Wasze ubrania?

Ponadczasowość.

Ulubione zagraniczne marki produkujące ekologiczną odzież?

Stella McCartney, Giuliva Heritage, Arket

Jak Waszym zdaniem będzie wyglądać rynek mody po pandemii?

Konsumenci mając na względzie aspekty środowiskowe, będą bardziej świadomie podejmować decyzje zakupowe - przestaną się kierować ceną i renomą marki, a po prostu będą wybierać produkty lepszej jakości.

Marka FUSSET powstała w odpowiedzi na potrzeby współczesnej kobiety – to prostota i klasyka zamknięta w formach dopasowanych do każdej sylwetki. Dla Alicji Lichoń – twórczyni marki FUSSET – przez wiele lat ubiór formalny był codziennością. Dobrze skrojone garnitury i dopracowane stylizacje dodawały jej siły i pewności siebie w sytuacjach zawodowych. FUSSET ma być synonimem jakości – wszystkie produkty w ofercie marki szyte są z naturalnych tkanin, pozwalających na komfortowe użytkowanie, co zapewniają wełna czy jedwab.

tekst: A.R

sznyt tygodnia

najnowsze