Słynne centrum handlowe “La Samaritaine” otwiera się po 16 latach

Słynne centrum handlowe "La Samaritaine" otwiera się po 16 latach

Można powiedzieć, że jest to zarówno galeria handlowa, jak i galeria sztuki - założona w 1870 r. "La Samaritaine" zachwyca swoją architekturą i przyciąga nie tylko miłośników luksusowej mody. Po 16 latach remontu, centrum kierowane przez koncern LVHM, znowu będzie można odwiedzić.

Galeria jest przy Rue de Rivoli na prawym brzegu Sekwany (w pobliżu Pont Neuf) została zamknięta w 2005 r. w związku z zagrożeniem dla bezpieczeństwa i koniecznością renowacji zagrożonego wystroju w stylu art deco. Wyłączona z użytkowania galeria miała być ponownie otwarta w 2020 r. w 150 rocznicę swego powstania, ale z uwagi na pandemię, termin oddania budynku musiał ulec przesunięciu. W końcu jednak centrum handlowe kierowane przez grupę LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) zostanie otwarte i znów będziemy mogli zachwycać się jego architekturą.

Założycielami luksusowej "Samarytanki", która znajduje się przy Rue de Rivoli na prawym brzegu Sekwany (w pobliżu Pont Neuf), było małżeństwo Ernest Cognacq i Marie-Louise Jay. Małżeństwo zatrudniło w 1 870 roku architekta Frantza Jourdaina do rozbudowy ich małego sklepu z odzieżą, ca cały koncept szybko rozszerzył się na serię domów towarowych z 90 różnymi działami. Mimo pięknej architektury i znakomitych wystawców, od lat 70. ubiegłego wieku galeria przynosiła jedynie straty - ostatecznie została zamknięta w 2005 r. w związku z zagrożeniem dla bezpieczeństwa i koniecznością renowacji zagrożonego wystroju w stylu art deco. Wyłączona z użytkowania galeria miała być ponownie otwarta w 2020 r. w 150 rocznicę swego powstania, ale z uwagi na pandemię, termin oddania budynku musiał ulec przesunięciu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Samaritaine (@samaritaineparis)

W końcu jednak centrum handlowe kierowane przez grupę LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) zostanie otwarte i znów będziemy mogli zachwycać się jego architekturą. Teraz galeria handlowa będzie dysponować powierzchnią 20 tys. metrów kwadratowych (w przeciwieństwie do 30 tys. m kw., jakie zajmowała przed remontem) i znajdzie się w niej 600 najsłynniejszych i najbardziej wyszukanych światowych marek.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez @nicolasghesquiere

Na renowację ekskluzywnego domu handlowego wydano łącznie 750 mln euro i dodatkowo przysporzyło wiele problemów w związku z proponowanymi przeróbkami. Wątpliwości budziła bowiem decyzja o przeszkleniu od strony Rue de Rivoli fasady historycznego budynku, który stał się jednym z symboli Paryża. Ostatecznie projekt uległ kolejnej modyfikacji, gdyż właściciele galerii handlowej kupili pobliski hotel Cheval Blanc, który również utrzymany w stylu art deco.