Alexandra K: „Walczymy ze stereotypem, że materiał skórzany jest synonimem jakości”

Alexandra K: "Walczymy ze stereotypem, że materiał skórzany jest synonimem jakości"

Alexandra K to polska marka specjalizująca się w wegańskich i przyjaznych środowisku torebkach. Ich produkty powstają ze skóry z jabłek, ananasa, kukurydzy i wielu innych roślinnych tkanin. Z twórcami marki rozmawiamy o ekologii, materiałach i inspiracjach. 

SZNYT: Co Was wkurza we współczesnej modzie?

Alexandra K: Stereotypy, które wciąż są obecne w świadomości wielu konsumentów. Jednym z nich jest przywiązanie do materiałów skórzanych, które dla wielu są synonimem jakości, podczas gdy ich produkcja wiąże się z ogromnym cierpieniem zwierząt.

Z każdym rokiem na rynku pojawia się wiele innowacyjnych i ekologicznych materiałów imitujących wyglądem skórę zwierzęcą, które nie ustępują pod żadnym względem jakością od wyrobów pochodzenia zwierzęcego. Jako marka staramy się podkreślać na każdym kroku, że klienci mają dziś realny wybór i swoimi decyzjami zakupowymi mogą realnie wpłynąć na zmiany - zarówno odnośnie podejścia do produkcji wśród największych marek odzieżowych jak i patrząc szerzej, na to jak będzie wyglądać Nasza planeta w perspektywie dekad.

Jaka ideologia stoi za Waszą marką?

Filozofia naszej marki oparta jest na trzech filarach. Pierwszym z nich jest proces produkcji naszych toreb i akcesoriów, który jest całkowicie wolny od jakiegokolwiek cierpienia zwierząt. Aby to osiągnąć sięgamy po najbardziej innowacyjne materiały dostępne na rynku jak skóra z jabłek, ananasa czy kukurydzy, które swym wyglądem imitują wygląd materiałów pochodzenia zwierzęcego.

Drugim filarem jest dbanie o najwyższą jakość naszych produktów, które w całości wykonywane są w Polsce, przez polskich kaletników, którzy poprzez bogate tradycje i fachowość, należą absolutnie do światowej czołówki w swojej dziedzinie.

Trzecim filarem jest łączenie elegancji produktów marki Alexandra K z ich funkcjonalnością, ponieważ wierzymy, że torba musi nie tylko pięknie wyglądać ale również być wygodna w codziennym użytkowaniu, co zresztą bardzo często podkreślają klienci którzy zdecydowali się na zakup naszych toreb.

fot. Alexandra K

Jaka jest Wasza definicja zrównoważonej mody?

U podstaw zrównoważonej mody leży świadomość - pochodzenie materiałów, z których wykonane są nasze produkty jak i proces ich produkcji są w pełni transparentne. Zrównoważona moda to świadomość, na jakich zasadach chcemy, aby nasz świat funkcjonował w perspektywie pokoleń, zamiast egoistycznego patrzenia na “tu i teraz”. Dlatego jako marka Alexandra K staramy się przyciągać uwagę konsumentów do takich zagadnień jak ekologia czy weganizm.

Czy uważacie, że w dzisiejszych czasach prowadzenie marki według idei zrównoważonego rozwoju jest obowiązkiem producentów?

Tak, uważamy że ideologia zrównoważonego rozwoju jest obowiązkiem w dzisiejszych czasach. Po raz kolejny chcemy zaznaczyć, że to my wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to, jak będzie wyglądała przyszłość Naszej planety. Rolą producentów jest transparentność i uświadamianie klientów, jak wygląda proces wytwarzania ich produktów i jaki ma on wpływ na środowisko, które nas otacza.

fot. Alexandra K
fot. Alexandra K

Z jakimi trudnościami trzeba się zmierzyć podczas prowadzenia takiego biznesu?

Cieszy nas, że odpowiedzialna moda i ekologia są jednym z aktualnych trendów w świecie mody. Gdy zakładaliśmy naszą markę było to zagadnienie niszowe, przez co choćby znalezienie kaletników, którzy podjęliby się wykonania toreb z materiałów innych niż skóry naturalne, było nie lada wyzwaniem. Dzisiaj to, co stanowiło problem, przekuliśmy w atut naszej firmy - mamy świetnych fachowców, którzy szyja torebki Alexandra K w zgodzie z naszą filozofią dbania o najwyższą jakość.

W dalszym ciągu wyzwaniem jest odpowiedni ich dobór i dopasowanie do konkretnego projektu. Dokładnie analizujemy m.in. jak dany materiał będzie się zachowywał przy codziennym użytkowaniu. Jednak ten czasochłonny proces jest nam wynagradzany poprzez opinie klientów, którzy potrafią to docenić.

Z jakich materiałów i technologii produkcyjnych korzystacie?

Korzystamy oczywiście z materiałów nieskórzanych i ekologicznych, których produkcja wolna jest od cierpienia zwierząt. W kolekcji AW 20/21 dwa główne materiały to Corn-Leather - materiał, który produkowany jest we Włoszech, wytworzony z pulpy kukurydzianej. Drugim jest innowacyjny materiał PU bez PVC, który nie zawiera żadnych szkodliwych i toksycznych substancji. Wśród Naszych produktów znajdują się również inne innowacyjne materiały, jak np. Apple-Leather produkowany z pestek jabłek czy Pinatex - materiał z liści ananasa. Wszystkie wykorzystywane przez nas materiały są realną alternatywą dla materiałów pochodzenia zwierzęcego.

fot. Alexandra K

Czym się inspirujecie podczas projektowania swoich kolekcji?

Naszą inspiracją jest Kobieta, i to w jaki sposób funkcjonuje ona we współczesnym świecie. Torebka jest z nami cały czas - zarówno w podczas tych formalnych jak i towarzyskich wyjść i spotkań - dlatego nasze kolekcje odzwierciedlają to w jaki sposób funkcjonują i czego oczekują nasze klientki.

Jedno określenie, które najlepiej opisuje Wasze ubrania?

Odpowiedzialna moda, łącząca jakość, elegancję i funkcjonalność.

Ulubione zagraniczne marki produkujące ekologiczną odzież?

Zdecydowanie Stella Mccartney, która stanowi dla nas olbrzymią inspiracje. To dzięki niej ludzie przekonali się, że moda wegańska i ekologiczna może być najwyższej jakości.

Jak Waszym zdaniem będzie wyglądać rynek mody po pandemii?

Jest to olbrzymia niewiadoma i ciężko na ten moment jednoznacznie powiedzieć, jakie zmiany nastąpią na rynku mody. Liczymy na to, że w tej niewątpliwie trudnej sytuacji, konsumenci nie odejdą od idei zrównoważonej mody, która przez ostatnie lata zyskiwała na popularności.

Alexandra K to marka specjalizująca się w wegańskich i przyjaznych środowisku torebkach i akcesoriach, założona w 2014 roku. Torebki szyte są ręcznie w Polsce z tkanin innowacyjnych, które są nie tylko wegańskie, ale również ich produkcja jest ekologiczna. Jako jedna z niewielu marek na świecie wykorzystujemy do naszych projektów skóry z jabłek, ananasa, kukurydzy i wielu innych roślinnych tkanin ciągle poszukujemy nowości. Dbamy o każdy detal wykonania. Każda torba jest wyjątkowa i posiada własny numer seryjny. 

sznyt tygodnia

najnowsze