Looks by Luks: „W modzie przetrwają te marki, które oferują coś więcej, niż tylko produkty”

Looks by Luks: "W modzie przetrwają te marki, które oferują coś więcej, niż tylko produkty"

Na próżno szukać w Polsce firmy, która ma w swoim asortymencie tak wiele różnych nakryć głowy w tak bogatej palecie barw - turbany dla dzieci i dorosłych, czapki, opaski, frotki. Z twórcami marki rozmawiamy o ekologicznej modzie i o przewidywaniach rynkowych po okresie pandemii. 

SZNYT: Co Was wkurza we współczesnej modzie?

Looks by Luks: Haha, dobre pytanie! W sumie to jest wiele rzeczy, które nas wkurzają. Myślę, że przede wszystkim jest to bardzo duża nadprodukcja ubrań oraz słaba jakość materiałów, które nie są pozyskiwane w sposób ekologiczny. Wiele marek tworzy kilkanaście kolekcji rocznie, napędzając tym trendy które zmieniają się zbyt szybko. Większość szybkiej mody ląduje na śmietnikach, co w znacznym stopniu przyczynia się do pogłębiania kryzysu klimatycznego. Warto także wspomnieć o ogromnej ilości plastiku, która niestety wciąż jest wykorzystywana w branży modowej. Niezliczone ilości opakowań zdecydowanie negatywnie wpływają na naszą planetę. Ale są też pozytywne elementy - powrót do lokalności, wspieranie rodzimych marek oraz trend na modę etyczną.

Jaka ideologia stoi za Waszą marką?

Looks by Luks powstało z czystej pasji. Parę lat temu byliśmy z mężem na wakacjach w Meksyku i moją uwagę zwróciła mała dziewczynka w pięknym turbanie na głowie. Już wtedy wiedziałam, że jak w przyszłości będę miała córeczkę, to będę jej ubierać takie nakrycia na głowę i tak też się stało. Tworząc naszą markę skupiamy się na tym, aby całkowicie odzwierciedlała ona nas, nasz sposób życia i nasze poglądy. Najważniejsze z nich to ekologia, bliskość natury, praca nad sobą, równość społeczna i wolność. Jesteśmy społecznie świadomą i odpowiedzialną marką. Na co dzień wspieramy różne fundacje m.in. Stowarzyszenie Niebieski Motyl, KOSMOS i The Ocean Cleanup.

fot. Looks by Luks

Jaka jest Wasza definicja zrównoważonej mody?

Zrównoważona moda jest dla nas przede wszystkim zbiorową odpowiedzialnością. Wymaga świadomej postawy konsumenta, producenta oraz marki. Z punktu widzenia lokalnej, stale rozwijającej się działalności jaką jest Looks by Luks dbamy o każdy szczegół. Od samego początku tworzenia nowych kolekcji, czerpania inspiracji, doboru materiału oraz późniejszego pakowania naszych produktów żyjemy w zgodzie z naturą i poszanowaniem zasobów naturalnych. Cała produkcja odbywa się w duchu społecznej odpowiedzialności.

Czy uważacie, że w dzisiejszych czasach prowadzenie marki według idei zrównoważonego rozwoju jest obowiązkiem producentów?

Żyjemy w czasach, w których dążymy do tego, aby każdy miał pełne i świadome prawo wyboru. Coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z tego w jak dużym zagrożeniu jest Ziemia. Moją ideą jest rozpowszechnianie tej świadomości w ludziach i kultywowanie jej. Chciałabym, żeby każdy kto posiada tę wiedzę dobrowolnie dokonywał wyboru, miał chwile refleksji i zrozumiał, że nie ma czasu i trzeba zacząć działać od dziś. Ponadto uważam, że jeśli producenci będą respektować zasady zrównoważonej produkcji, tym samym będą dawać dobry przykład konsumentom, co wpłynie pozytywnie na całokształt.

fot. Looks by Luks

Z jakimi trudnościami trzeba się mierzyć podczas prowadzenia takiego biznesu?

W naszym kraju trend na ekologię dopiero niedawno się zaczął. Często występują problemy z dostępnością różnych produktów, których używamy w codziennej pracy. Kolejnym aspektem jest wysoka cena. Mimo wszystko jednak nie wyobrażam sobie nie trzymać jakości. Tworzę rzeczy, które sama chciałabym nosić i w które z chęcią ubiorę moje dzieci. Ponadto turbany i cały asortyment naszej marki pakowane są w taki sposób, w jaki sama chciałabym otrzymywać paczki, z uwzględnieniem wszelkich zasad bycia eko. Niezaprzeczalnym jest fakt, że wartości w życiu utrudniają jakiekolwiek kompromisy.

Z jakich materiałów i technologii produkcyjnych korzystacie?

Szyjemy z najlepszej jakości naturalnych materiałów, posiadających certyfikat Oeko-Tex® Standard 100 i/lub GOTS (Global Organic Textiles Standard). Większość z nich jest pochodzenia organicznego, etycznego i zrównoważonego. Należą do nich bawełna, len, jedwab, cupro oraz bambus. Natomiast wełna merino dodatkowo posiada certyfikaty Blue Sign oraz ZQ.

fot. Looks by Luks

Wszystkie materiały są starannie przez nas wybrane, ważne jest ich pochodzenie, proces powstawania oraz końcowy wpływ na środowisko. To samo dotyczy naszych opakowań i materiałów reklamowych, które są biodegradowalne, ekologiczne lub z recyklingu. Każdy produkt szyjemy w naszej rodzinnej i kameralnej pracowni w Sopocie. Wszystkie produkty są szyte na bieżąco, na zamówienie klienta. Dzięki temu produkujemy tyle ile potrzeba i nic się nie marnuje.

Czym się inspirujecie podczas projektowania swoich kolekcji?

Naszą inspiracją jest otaczający nas świat, ludzie i natura. Sami od wielu lat żyjemy w duchu ekologicznym i less waste. Chcielibyśmy edukować naszych klientów, bazując na własnych doświadczeniach i w myśl filozofii życiowej. Co sezon projektujemy autorskie wzory, we współpracy z artystami, które mają odzwierciedlać ważne dla nas aspekty w życiu. Należą do nich bliskość natury, różnorodność, wolność i przede wszystkim ekologia. Każda nasza kolekcja niesie za sobą jakiś przekaz. Looks by Luks tworzą ludzie, którzy kochają to co robią i swoją wizją świata chcą zarażać innych.

Jedno określenie, które najlepiej opisuje Wasze ubrania?

Unikatowe.

Ulubione zagraniczne marki produkujące ekologiczną odzież?

Thinking MU, Patagonia, Veja, a tak najbardziej uwielbiam polską markę - NAGO.

fot. Looks by Luks

Jak Waszym zdaniem będzie wyglądać rynek mody po pandemii?

Pandemia uderzyła w niemal całą gospodarkę światową. Trudno przewidzieć jak potężne skutki i straty przyniesie. Na ten moment mamy świadomość, że kryzys gospodarczy stale się pogłębia i przybiera coraz większe rozmiary. Rynek mody z powodu koronawirusa z pewnością znacznie się zmieni. Już teraz ludzie zaczynają weryfikować i selekcjonować swoje potrzeby, a co za tym idzie - kupować mniej. W ciężkiej sytuacji są także ponownie zamknięte galerie handlowe, których klienci zmuszeni byli przenieść się do świata zakupów internetowych i zagościć w nim na dłużej. Utrudnienia występują również w sektorze transportu i logistyki. Nagminne stają się opóźnienia i problemy z dostawami tkanin i surowców.

Myślę, że pandemia w branży modowej wprowadzi ogromną rewolucję, która na zawsze odciśnie swoje piętno zarówno na małych jak i dużych przedsiębiorstwach, a jej bolesne skutki dotkną produkcję, jak i sprzedaż, ale mogą też mieć swoje pozytywne aspekty - przetrwają marki, które mają na siebie pomysł. Te, które potrafią się odnaleźć w kryzysowej sytuacji i zatrzymać klientów, oferując im coś więcej, niż tylko produkty. Szczerze mówiąc liczę na to, że pandemia zwróci większą uwagę na to, jak bardzo jesteśmy związani z naturą, jesteśmy jej nieodłączną częścią i w związku z tym musimy zacząć ją respektować. A to powinno w dużym stopniu przełożyć się na umocnienie eko trendu w modzie.

Looks by Luks - marka, która zaczęła od tworzenia turbanów dla dzieci, a dziś szyje różne wyjątkowe nakrycia głowy, kimona, rampersy i frotki. Looks by Luks tworzy w Polsce z myślą o świadomych konsumentach, którym zależy na unikalnych i niepowtarzalnych produktach, wykonanych w duchu zrównoważonej mody, która jak najmniej szkodzi środowisku. Dla marki ważne jest pochodzenie materiałów, proces ich powstawania i końcowy wpływ na środowisko. Każdy produkt szyty jest w naszej małej sopockiej manufakturze na zamówienie klienta - dzięki temu produkowane jest tyle ile potrzeba i nic się nie marnuje.

sznyt tygodnia

najnowsze