Nowoczesność to elastyczność i gotowość do działania w każdej sytuacji. Synonimem tego pojęcia jest dla nas auto ze sportowym charakterem, które sprawdzi się do ekologicznej jazdy po mieście, ale także na dłuższych trasach.
Poruszając się po mieście potrzebujemy zazwyczaj zwinnego auta, które sprawdzi się w pokonywaniu ciasnych ulic i dostarczy frajdy z jazdy. Jednocześnie coraz częściej myślimy o tym, aby było ekologiczne, bo wkrótce może się okazać, że centra miast będą zarezerwowane tylko dla samochodów elektrycznych. Czy istnieje samochód, który zaspokoi naszą chęć sportowej jazdy, ale też sprawdzi się w roli miejskiego, ekologicznego środka transportu?
Rozwiązaniem tego problemu są samochody z hybrydowym napędem typu plug-in, których możliwości możemy wykorzystywać w zależności od warunków, w których się znajdziemy. Interesującą propozycją w takim segmencie jest z pewnością nowa usportowiona wersja nowej Skody Octavii – hybrydowa RS iV.
Czeskiemu producentowi z powodzeniem udało się zelektryfikować najmocniejszy model Skody Octavii - z progresywnym układem kierowniczym oraz sportowym zawieszeniem typowym dla pojazdów z rodziny RS. To oznacza, że jeżdżąc tym autem mamy zapewnione sportowe wrażenia, ale w elektrycznym wymiarze. Wszystko za sprawą układu hybrydowego typu plug-in, który jest oparty na benzynowym silniku 1.4 TSI.
W codziennym użytkowaniu do dyspozycji mamy 150 KM - przyjemność sprawia zrywność (przy przyspieszeniu odczujemy przyjemne wciśnięcie w fotel) i miękkość tego auta, co szczególnie docenimy podczas jazdy po mieście. Jednak jego prawdziwe możliwości odczujemy, gdy wyjedziemy w dalszą trasę - włączając tryb Sport lub po prostu wciskając pedału do podłogi, możemy poczuć dodatkowe "kopnięcie" od silnika elektrycznego (85 kW) i łączną moc 245 KM. Spragnieni sportowych wrażeń na pewno sprawdzą, jak Octavia RS iV rozpędza się do 100 km/h - zdradzamy, że taki wynik na liczniku udaje się osiągnąć w 7,3 sekundy.
W związku z tym, że Skoda Octavia RS iV jest hybrydą typu plug-in, auto wyposażono w akumulator litowo-jonowy o pojemności 13 kWh - dzięki niemu przejedziemy do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Poruszając się po mieście bez przeszkód możemy przełączyć się na jazdę wyłącznie na prądzie, dzięki czemu nasza podróż staje się bardziej ekologiczna. W dobie dzisiejszych zanieczyszczeń powietrza, a także prognoz, że centra miast już wkrótce mogą zamknąć się na samochody spalinowe, jest to niebagatelna zaleta tego modelu.
Jednak gdy będziemy potrzebować nieco więcej mocy, kierowca RS iV możemy uruchomić silnik spalinowy, który według zapewnień producenta jest mniej szkodliwy dla środowiska. Zastosowano w nim jednostki wysokoprężne generacji EVO, co oznacza, że samochód spełnia wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d. Osiągnięto to m.in.: poprzez zastosowanie układu oczyszczania spalin SCR i dzięki systemowi twin dosing, polegającym na wtryskiwaniu AdBlue® przed dwoma szeregowo ustawionymi katalizatorami.
Wsiadając za kółko tej wyjątkowej hybrydy można się przekonać, że sport i hybryda nie muszą się wykluczać, a przyjemność z jazdy można osiągnąć także na elektrycznym napędzie. Cieszymy się, że Skoda zakłada rozwój i systematyczne wprowadzanie najnowszych technologii w obrębie zarówno napędów spalinowych, jak i elektrycznych. W dodatku udaje mu się to osiągnąć przy zachowaniu sportowego stylu - wrażenie robi oświetlenie LED o wyjątkowym designie, 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z typową dla modeli RS czerwienią zacisków hamulcowych, a także żebrowana ramka grilla.
Jesteśmy pewni, że i ten model w wersji plug-in podbije serca fanów motoryzacji.