Jazda z wiatrem we włosach, czyli najlepsze propozycje samochodów z chowanym dachem

Jazda z wiatrem we włosach, czyli najlepsze propozycje samochodów z chowanym dachem

Gdy tylko nadchodzą ciepłe dni, na drogach zaczyna pojawiać się coraz więcej aut z chowanym dachem - nawet w Polsce. Nic dziwnego, w końcu kabriolety i roadstery dostarczają prawdziwej frajdy z jazdy. Wybraliśmy dla Was najciekawsze i najbardziej elektryzujące modele, na które warto zwrócić uwagę.

Mercedes Klasy S Cabriolet

Nowa Klasa S Cabriolet to kontynuacja tradycji luksusowych kabrioletów Mercedesa, które już od ponad 100 lat są przykładami łączenia prawdziwej frajdy z jazdy z z bezpieczeństwem charakterystycznym dla limuzyny. Warto wiedzieć, że to zarazem pierwszy luksusowy, czteroosobowy kabriolet producenta od 1971 roku.

Bezsprzecznie to auto jest synonimem luksusu w czystej postaci, co widać już po eleganckiej i zarazem dynamicznej sylwetce auta. Wnętrze również robi wrażenie - futurystyczne wyświetlacze i wyszukane materiały przyciągają spojrzenie i dotyk. Nowością w tej klasie są sportowe, 3-ramienne kierownice, elegancko wykończone chromem.

fot. Mercedes

Kabriolet jest wyposażony w materiałowy, akustyczny dach, który ma się składać przy prędkości do 60 km/h. Dodatkowo model jest wyposażony w funkcję ogrzewania głowy i szyi AIRSCARF oraz systemem przeciwwiatrowym AIRCAP.

To co jeszcze trzeba wyróżnić w tym wyjątkowym modelu, to dopracowane usługi concierge Me Connect. Ich obsługa służy wsparciem telefonicznym, poleca, doradza i pośredniczy w rezerwacjach.

fot. Mercedes

Podstawowa wersja kabrioletu S560 skrywa pod maską 4,6 l, podwójnie doładowaną jednostkę V8, która oferuje 469 KM. Topowy Mercedes-AMG S 63 4MATIC napędzany jest za pomocą podwójnie doładowanego silnika V8 o pojemności 5,5 l. To mocne auto przyspiesza w 3,9 s  do 100 km/h, natomiast jego prędkość maksymalna to 250 km/h. 

Cena modelu S 560: 681 000 zł brutto

fot. Mercedes

Fiat 124 Spider

Kultowy design Fiat 124 z 1966 roku powraca we współczesnym aucie, które ma sprawiać jeszcze większą radość z jazdy. Dzisiejsza wersja tego auta jest nowocześniejsza i wyposażona w zaawansowane technologie, ale jej twórcom udało się zachować unikalny design i sportową linia nadwozia. Od 3 lat produkcją tego wyjątkowego roadstera zajmuje się włosko-amerykański koncern motoryzacyjny FCA i technicznie bazuje na czwartej generacji Mazdy MX-5, z którą powstaje w fabryce zlokalizowanej w Hiroszimie.

Cena: ok 190 000 zł

fot. Fiat

Detale w tym modelu wpływają na ostateczne odczucia, jakie towarzyszą podczas jazdy "z głową w chmurach". W aucie zastosowano ekskluzywny zestaw nagłośnieniowy zapewniający zawsze doskonałą jakość dźwięku - nawet z otwartym dachem. Wykorzystano tu system marki Bose, który składa się z 9 głośników, z czego 4 są wbudowane w zagłówki siedzeń.

fot. Fiat

Mazda MX-5

Kolejny model, który nawiązuje do swojego kultowego poprzednika, czyli pierwszej Mazdy MX-5. Współczesna lekka, sportowa wersja charakteryzuje się niską sylwetką i wyróżnia się niezwykłą zwinnością i znakomitą charakterystyką prowadzenia dzięki nowej technologii.

Jednak najwięcej emocji wśród fanów motoryzacji wzbudzają zmiany techniczne - szczególnie informacja o zmianach w silniku benzynowym SKYACTIV-G 2.0. Motor oferuje maksymalną moc 184 KM przy 7000 obr./min. i szczytowy moment 205 Nm przy 4000 obr./min. Przyspieszenie do "setki" trwa teraz 6,5 s a prędkość maksymalną zwiększono do 219 km/h.

fot. Mazda

Modyfikacje dotyczą nie tylko wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa oraz rozwiązania techniczne, ale i stylistyki nadwozia. W nowej wersji można wybierać spośród dwóch rodzajów składanego dachu - model jest dostępny w opcji z miękkim dachem i odmianą RF, czyli sztywnym.

Mazda w swojej wersji roadster również postawiła na system nagłośnienia Bose, który ma zapewniać dźwiękowe wrażenia przy każdej jeździe.

Cena: od 98 900 zł brutto

fot. Mazda
fot. Mazda

BMW i8 Roadster

Samochód "bez dachu" może być również w wersji hybrydowej, czego najlepszym przykładem jest BMW i8 Roadster. W tym można powiedzieć sportowym modelu zastosowano silnik elektryczny generujący 250 Nm napędzający przednią oś. Tylne koła wprawiane są w ruch przez trzycylindrowy silnik 1,5 (231 KM/320 Nm) połączony z sześciobiegową przekładnią automatyczną Steptronic.

To co jeszcze robi z pewnością ogromne wrażenie w tym samochodzie to sama dynamiczna sylwetka, która zapewnia wzorcową aerodynamikę i ... drzwi. Tak, projektanci z teamu BMW postanowili stworzyć współczesną wersję auta znanego z filmu "Powrót do przyszłości", dlatego zdecydowali się na drzwi podnoszone do góry. Usadowienie się w tym samochodzie jest swego rodzaju wyzwaniem, ale dla tego efektu "wow" warto się nagimnastykować.

fot. BMW

Komponenty użyte do zbudowania tego pojazdu również są materiałami z przyszłości - elementy składanego dachu zostały wyprodukowane w technologii druku 3D, a kabina wykonana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Niestety w tym przypadku producent nie zdecydował się na umieszczenie głośników w zagłówkach, przez co słuchanie muzyki z otwartym dachem nie sprawia już takiej przyjemności. Jednak ten fakt rekompensuje nam szybko składany dach (15 sekund) i zupełnie bezgłośna jazda w zamkniętej kabinie.

Cena: 688 000 zł brutto

fot. BMW
fot. BMW

MINI Cabrio

Wiele osób określa ten model mianem "funcar", co zupełnie nas nie dziwi - przejażdżka Mini Cooperem z otwartym dachem to prawdziwa frajda z jazdy po mieście w ciepły, letni dzień. Model w wersji cabrio wygląda jeszcze bardziej uroczo przez co można odnieść wrażenie, że poruszamy się powiększonym do ludzkich rozmiarów resorakiem. I dobrze, bo taki był właśnie zamysł twórców tego cacka - ma być przede wszystkim stylowo.

fot. Mini

Dzięki niskiej pozycji za kierownicą oraz windshieldowi Mini bez dachu spokojnie można rozpędzić się do 120 km/h. Zastosowany materiałowy dach nie uchroni zbytnio przed hałasem, ale wówczas szum wiatru można zastąpić muzyką płynącą z jakościowego systemu audio Harman Kardon.

W środku auta spotkamy wszystko to, z czego Mini są szczególnie znane - efektowne gadżety. Oświetlenie ambientowe wnętrza (w kilkunastu kolorach) wraz ze świecącym ringiem wokół ekranu systemu multimedialnego, czy "lotnicze" przełączniki to tylko niektóre z nich. Można się śmiać z przepychu wnętrza, ale nie da się ukryć, że takie detale również wpływają na to, jaką radość daje to auto.

Cena: od 106 000 zł brutto

fot. Mini
fot. Mini

Alfa Romeo 4C Spider

Pojazd, który po raz pierwszy został zaprezentowany jako auto koncepcyjne podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2011 roku pod nazwą 4C Concept. Zamierzeniem producenta było zbudowanie samochodu o jak najmniejszej masie własnej, aby zapewnić jak najlepsze osiągi. Nadwozie zostało wykonane przy udziale materiałów lekkich - aluminium oraz włókna węglowego - a jednostka napędowa została specjalnie odchudzona oraz wyposażoną w aluminiowy blok o pojemności 1.75 litra.

Ale nie ma co ukrywać, że nie materiały i samo wykonanie są w tym modelu najistotniejsze ile sam wygląd - ta agresywna i jednocześnie bardzo dynamiczna forma zdaje się poruszać nawet, gdy samochód stoi. Design nadwozia 4C stoi w jednym szeregu z dawnymi słynnymi modelami Spider będącymi najpiękniejszymi samochodami w historii motoryzacji, takimi jak Giulietta Spider z lat 50. ubiegłego wieku, mityczny Duetto, czy urzekająca Alfa Romeo 8C Spider.

fot. Alfa Romeo

Wygląd jest tylko zapowiedzią emocji, które wiążą się z jazdy tym autem, która jest określana jako minimalistyczna i brutalna. Dlaczego? Nie uświadczymy w tym modelu wspomagania kierownicy, ale gdy tylko przekręcimy kluczyk w stacyjce usłyszymy sportowy ryk czterocylindrowego silnika, o pojemności 1.75 litra pojemności, który zapewnia 240 KM mocy. Jest głośno, szybko i ekscytująco, czyli tak jak na roadster przystało.

Cena: 308 000 zł brutto

fot. Alfa Romeo

Audi R8 Spyder

Audi R8 udowadnia, że potężna moc i elegancja mogą stworzyć doskonały mariaż. Po kompleksowym odświeżeniu Audi R8 przekonuje do siebie oszałamiającymi osiągami oraz dopracowanym designem, którego centralnym puntem stała się charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe - teraz szersza, bardziej płaska i zapewniająca duże wloty powietrza. To co jeszcze wizualnie wyróżnia ten model to płytkie przetłoczenia w masce silnika, które przywodzą na myśl ikonę z rodziny Audi, czyli model Ur-quattro.

fot. Audio

R8 ze składanym dachem to nie tylko sportowy styl, ale także luksus, który podkreślają najwyższej jakości materiały użyte we wnętrzu, kontrastowe przeszycia oraz szeroka paleta eleganckich barw.

Jeśli chodzi o sam dach to w tym wypadku mamy do dyspozycji tylko wersję materiałową, którą można złożyć albo rozłożyć przy prędkości do 50 km/h w ciągu 20 sekund. Czarny dach kończy się dwiema charakterystycznymi "płetwami", dzięki którym materiał jest odpowiednio napięty.

Cena: 929 300 zł brutto

fot. Audio
fot. Audio

Porsche 911 Carrera S

Przechodzimy teraz do aut, która poruszą serca miłośników motoryzacji sportowej - oczywiście w wersji bez zadaszenia.

Porsche 911 Carrera S w wersji cabrio to pozycja, którą trzeba znać, gdyż jest to kontynuacja trwającej od dziesięcioleci tradycji, zapoczątkowanej wraz z prezentacją prototypu pierwszego Porsche 911 Cabriolet we wrześniu 1981 r. Nowy model naśladuje nowoczesne linie Coupé, ale przy tym zachowuje formę typową dla Porsche 911 Cabriolet.

Najistotniejszy jest oczywiście miękki dach, który jest w pełni automatycznie sterowany (rozkłada się do 12 sekund) i ma tylne szklane okno. Co więcej, w jego konstrukcji wykorzystano magnezowe pałąki, które skutecznie chronią przed „pompowaniem” poszycia przy wysokiej prędkości, a elektrycznie wysuwany deflektor wiatru zapewnia ochronę szyi i karku przed przeciągami.

Cena katalogowa: od 708 460 tys. zł brutto

fot. Porsche

Jak już mowa o Porsche to nie sposób nie wspomnieć o tym, co kryje się pod maską tego pojazdu. Silnik o pojemności 3,8 litra generuje 400 KM (przy 7400 obr./min) i 440 Nm momentu obrotowego (przy 5600 obr./min). Dzięki zbliżonej masie (1465 kg) i mocniejszemu silnikowi wersja S przyśpiesza do 100 km/h w 4,7 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 301 km/h. Tak jak w przypadku standardowego modelu, tak i w wersji S klienci będą mieli do wyboru 7-stopniową skrzynię manualną i 7-biegową skrzynię PDK.

fot. Porsche
fot. Porsche

Rolls-Royce Dawn

Elegancja, idealne proporcje i sznyt charakterystyczny dla samochodów luksusowych, które najlepiej opisują to wyjątkowe auto. W momencie zapowiedzi modelu Dawn, projektanci marki Rolls-Royce mieli początkowo wykorzystać elementy modelu Wraith, ale w praktyce stworzyli całkowicie nowy, ale równie imponujący i okazały model.

O tym jak wygląda nadwozie zbyt wiele nie trzeba mówić - wystarczy spojrzeć na tę klasyczną i ostentacyjnie luksusową linię. Warto jednak wspomnieć, że wnętrze jest synonimem komfortu na najwyższym poziomie - stworzono optymalną przestrzeń dla wszystkich czterech osób podróżujących (co rzadko zdarza się w kabrioletach), a także nie brakuje takich wygód jak czterostrefowa klimatyzacja, wysokiej klasy skóra i drewno z najwyższej półki.

fot. Rolls-Royce

Dach Dawna składa się i rozkłada w około 20 sekund przy maksymalnej prędkościach do 50 km/h. Nie jest to demon prędkości, ale dyskrecji owszem - celem producenta było mechanizmu, który będzie zapewniał otwieranie dachu w jak największej ciszy. W tym momencie warto wspomnieć, że Rolls-Royce stworzył specjalną edycję swojego kabrioletta nazwaną Inspired by Music. Czym się charakteryzuje? Przede wszystkim zestawem nagłośnienia stworzonym przez brytyjską markę Bespoke Audio, która zapewnia genialną jakość dźwięku.

Cena: od ok. 1 715 525 zł brutto

fot. Rolls-Royce
fot. Rolls-Royce

McLaren 720S Spider

McLaren 720S został po raz pierwszy pokazany podczas targów w Genewie w 2017 roku i dotychczas występował tylko w jednej wersji. 8 grudnia 2018 roku auto oficjalnie zadebiutowało na rynku w wersji cabrio i zachwycił się nim cały świat. Śmiało można powiedzieć, że to motoryzacyjny kunszt zarówno na poziomie projektu, jak i wykonania.

Zacznijmy od chowanego dachu, który bazuje na zupełnie nowej konstrukcji z jednoczęściowym panelem dachowym z włókna węglowego. Zamknięty Hardtop utrzymuje charakterystyczną dla McLarena, aerodynamiczną sylwetkę. Oczywiście pozwala on na "szybką" jazdę, której nie sposób się oprzeć siedząc w tym aucie - konstrukcja dachu pozwala jechać z prędkością nawet 325 km/h, podczas gdy maksymalna prędkość pojazdu to 340 km/h. Imponujący jest też czas otwierania dachu - zaledwie 11 sekund!

fot. McLaren

Jak zapowiada producent, to wyjątkowe superauto zapewnia ekstremalną wydajność. Podwójnie turbo doładowany silnik 4.0 V8 znany z Coupé produkuje 720KM oraz 770Nm. Aby osiągnąć prędkość 100 km/h Spiderowi wystarczy zaledwie 2,9 sekund. Dwusetkę osiąga w 7,9 sekund.

Cena: od ok. 1,14 miliona zł

fot. McLaren
fot. McLaren

Ferrari 488 Spider GTB

Kolejny demon prędkości to Ferrari 488 Spider, które jest ewolucją modelu 458 Italia. Wersja z rozkładanym sztywnym dachem nie przyniosła rażącej zmiany stylistycznej ani mechanicznej, ale jest on lżejszy i szybszy w rozkładaniu dachu, co w nowym modelu zajmuje  14 sekund.

Pod pokrywą silnika 488 GTB pracuje turbodoładowane V8 o pojemności 3,9 l. Spadek litrażu nie oznacza redukcji mocy, a wręcz odwrotnie — dzięki dwóm turbosprężarkom jednostka ta rozwija 670 KM przy 8000 rpm. Moment obrotowy w nowej maszynie Ferrari wynosi 760 Nm., co oznacza znaczny przyrost w stosunku do 458 Italii.

Cena: od ok 1,2 miliona zł

fot. Ferrari
fot. Ferrari

Chevrolet Camaro ZL1

Na koniec samochód, który z pewnością wyróżnia się pod względem stylistycznym za sprawą swojego "muskularnego" nadwozia, ale który powinien przypaść do gustu fanom modelu Camaro.

Camaro w wersji cabrio bazuje technicznie na odmianie coupe, ale wyróżnikiem jest oczywiście chowany dach. Mechanizm sterujący składanym dachem jest elektryczny i działa maksymalnie do prędkości 50 km/h. Istnieje też możliwość zdalnego składania dachu przy pomocy kluczyka.

fot. Chevrolet

Chevrolet w wersji kabrio oferuje trzy opcje silnikowe. Pierwsza, ekologiczna jednostka to dwulitrowe, 4-cylindrowe turbo o mocy 275 KM i 400 Nm. Już to dostarcza kierowcy sporą frajdę z jazdy, ale fanów prędkości są jeszcze dwa mocniejsze warianty. Kolejny motor to 3.6 V6 335 KM i 385 Nm. Na szczycie oferty znajduje się wersja SS z 6.2-litrowym V8 i 455 Km oraz 617 Nm.

Cena: od ok. 265 700 zł brutto

fot. Chevrolet
tekst: A.R.

sznyt tygodnia

najnowsze