Coraz częściej odchodzimy od minimalistycznego stylu, który jeszcze nie tak dawno królował w mieszkaniach miłośników designu. Po kilku latach mody na ograniczanie form zatęskniliśmy do kolorów i wzorów, które dziś pojawią się na wszelkiego rodzaju powierzchniach, meblach i dodatkach. Ten swoisty zwrot ku "maksymalizacji" świadczy o tym, że dążymy do większej indywidualności i oryginalności, którą łatwo można osiągnąć poprzez nietypowe zestawienia różnych elementów.
Jesteśmy zwolennikami zasady "urządź się po swojemu", a w tym z pewnością pomoże Wam bogata oferta producentów, którzy podążają za dziedzictwem stylu art déco, a także za modą nfa rękodzieło. Przyjrzyjmy się trzem najmocniejszym trendom na 2019 rok - dobrze znanemu nam marmurowi, nowemu-staremu lastrykowi i wzorowi "speckled".
MARMUR
Mogłoby się wydawać, że marmur jest obecny w naszych wnętrzach od zawsze - nigdy jednak nie był tak popularny jak dziś. Szczególnie, że wzór marmuru od kilku dobrych lat odnosi się nie tylko do podłóg, blatów i innych powierzchni, na których mógł występować w wersji naturalnej. Współczesne mieszkania są wypełnione różnymi meblami i dodatkami, które naśladują wzory tych pięknych skał.
Szał na marmur sprzed kilku lat koncentrował się głównie na powielaniu naturalnej formy - najczęściej w białej, szarej lub czarnej odsłonie, co dobrze wpisywało się w design minimalistycznych wnętrz. Dziś jednak projektanci idą o krok dalej - ich propozycje marmoryzacji materiałów to bogactwo kolorów i duża dowolność w kształtowaniu marmurowych "fal".
Pastelowe gadżety nawiązujące do tego trendu pojawiają się zarówno w naszych łazienkach, sypialniach i kuchniach - także w dziedzinie opakowań.
Dlaczego tak bardzo pokochaliśmy marmur? Bo kojarzy nam się z elegancją i wysublimowaniem. Cieszy nas fakt, że zaczynamy coraz częściej eksperymentować z tym materiałem w ramach mody na maksymalizm - współczesny zwrot w stosunku do minimalistycznych mieszkań, które zdążyły się już nam znudzić.
Marmurowe dodatki zaczynamy łączyć ze złotem, srebrem i tak intensywnym kolorem jak szmaragd, co idealnie pasuje do aranżacji w stylu modnego obecnie art déco. Natomiast pomarańczowy i brązowy marmur idealnie wpisuje się do wnętrz rustykalnych.
Marmur dotknął także branżę papierniczą - dziś coraz więcej notesów, kalendarzy i papierów przyjmuje ten wzór. Marmoryzacją papieru profesjonalnie zajmuje się m.in. Marmurkownia.pl.
TERRAZZO
Terrazzo, znane też jako lastryko, cieszyło się w naszym kraju ogromną popularnością w latach 70. i 80. XX wieku, kiedy to chętnie było wykorzystywane do wysadzania parapetów i posadzek. Po tym okresie materiał przez wiele lat był odsunięto na bok i uważano za kiczowaty symbol PRL-u. Dopiero od kilku ostatnich lat terrazzo wróciło do naszych wnętrz i stanowi dziś jeden z najmocniejszych trendów w aranżacjach.
Czym dokładnie jest terrazzo? Jest to rodzaj betonowego podłoża utworzonego przez mieszaninę wody, cementu, grysu oraz barwnika. Grys stosowany do wytworzenia lastryko to przeważnie marmur, granit, bazalt, które po zmieszaniu z cementem (lub w nowoczesnej wersji ze spoiwem żywiczym) tworzą twardą i mocną powierzchnię podatną na polerowanie i szlifowanie. Wypolerowanie powierzchni pozwala uzyskać połysk jak w przypadku naturalnego kamienia, a dodatkowo jest bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne.
Co ciekawe, lastryko było znane już w neolicie i wykorzystywane w starożytności, jednak pierwszy raz na masową skalę stosowane było około 600-700 lat temu w Wenecji. Włosi wykorzystywali ten materiał nie tylko ze względu na walory wizualne, ale także ze względów praktycznych - postanowiono znaleźć zastosowanie dla resztkowych, drobnych kawałków marmuru z pobliskich kamieniołomów.
Dziś architekci przełamują niechęć do tego materiału, która powstała po okresie PRL-u, kiedy lastryko królowało w większości instytucji publicznych, m.in. w kościołach, teatrach, szpitalach czy szkołach. Współczesne projekty z wykorzystaniem lastryko udowadniają, że ten element podobnie jak naturalne kamienie możne nadać naszym wnętrzom luksusowego charakteru - szczególnie terrazzo w odcieniu szarości lub beżu. Różowe lastryko natomiast idealnie wpisuje się w trend pastelowych aranżacji.
Jednak na posadzkach, meblach i ścianach się nie kończy - terrazzo stało się także wzorem, który jest naśladowany przez producentów tkanin i papieru. Warto tu wyróżnić polskich twórców, którzy podjęli się wykorzystania wzoru terrazzo - w tym duet Suska&Kabsch, który robi piękne kartki i papier do pakowania, a także grupę HOP DESIGN, który postanowił wnieść lastryko do naszych łóżek.
NAKRAPIANE
Trudno znaleźć polski odpowiednik do angielskiego słowa "speckled", a to ono jest najczęściej wykorzystywane do określania tego nowego trendu w designie. Nakrapiane, pokropkowane, napstrzone - tak w skrócie można opisać przedmioty codziennego użytku, które coraz częściej pojawiają się w naszych domach. Najczęściej jest to ceramika, która jest ręcznie malowana przez ich twórców. Jednak zamiast konkretnych przedstawień lub wzorów, na wazonach i kubkach pojawiają się małe, nierównomiernie rozmieszczone plamki, które wyglądają jak efekt chlapania pędzlem.
Nakrapiane naczynia odwołują się przede wszystkim do rękodzieła, które od kilku lat triumfuje na rynku jako przeciwieństwo masowej produkcji w wielkich fabrykach. Dzieła handmade są dziś szczególnie doceniane, gdyż wyróżniają się nieregularnością i swego rodzaju niedoskonałością, która wydaje nam się czymś bardziej naturalnym.
Przykładem takiej ceramiki są dzieła polskiego studia Åoomi, które inspiruje się strukturą kamieni i minerałów. Cała kolekcja jest ręcznie wytwarzana i szkliwiona w rodzinnym zakładzie ceramiki kamionkowej na Śląsku. Minimalistyczna forma i subtelna kolorystyka są idealnym tłem dla drobnych kropek rozrzuconych po powierzchni naczyń.
Ale trend "speckled" to nie tylko ceramika - efekt nawiązujący do stylu malarskiego action painting pojawia się także na melach i innych, drobnych elementach wyposażenia wnętrz.