Nosząc tę koszulkę dosłownie oczyścisz powietrze

Nosząc tę koszulkę dosłownie oczyścisz powietrze

Włoska firma postanowiła otworzyć nowy rozdział w historii ekologicznych ubrań. Ich koszulka ma zająć się oczyszczaniem powietrza.

Ekologia nie jest nowym tematem w modzie. Od dłuższego czasu producenci starają się wyprzedzać w najróżniejszych pomysłach. Wiadomo, branża odzieżowa przyczyniła się także do wzrostu zanieczyszczenia planety, czy to poprzez wykorzystywanie szkodliwych materiałów, czy też poprzez nadmierną produkcję śmieci. Na fali zmian w świadomości, firmy starają się zmieniać swój wizerunek. Jednym z przykładów jest adidas, który sprzedaje już buty stworzone z plastiku wydobytego z dna oceanu.

Koszulka RepAir

Jeszcze dalej postanowiła iść włoska firma Kloters, która stworzyła koszulkę oczyszczającą powietrze. Wszystko dzięki specjalnie zaprojektowanej wkładce wychwytującej i rozkładającej zanieczyszczenia oraz nieprzyjemne zapachy. Projekt o wymownej nazwie RepAir został stworzony do tego, by być zarówno komfortowy w użytkowaniu, jak i przyjazny środowisku. Twórcy chcą, by ich projekt był nowym rozdziałem w walce z problemem czystości powietrza.

Źródłem pomysłu było The Breath. Rzeźba stworzona przez Kengo Kuma może "przyjąć" spaliny emitowane przez nawet 90 tysięcy samochodów. Opatentowany materiał postanowili wykorzystać producenci odzieży. Pomysł współpracy został przyjęty entuzjastycznie, więc zabrano się do pracy. Poza samym środowiskiem materiał może absorbować zanieczyszczenia, które mogą przyczyniać się do problemów zdrowotnych, takich jak choroby układu oddechowego lub raka. Pozytywne wyniki potwierdziły badania przeprowadzone przez włoski Università Politecnica delle Marche.

Dla producentów RepAir nie liczyła się tylko ekologia, ale także ludzie. Koszulki produkowane są we Włoszech i dokładane są starania, by podczas ich wykonywania nie dochodziło do wykorzystywania pracowników. Materiały dobierane są, tak by zniwelować odrzuty.

Pomysł Włochów jest naprawdę imponujący. Aktualnie trwa zbiórka na Kickstarterze, w której zebrano jedną trzecią potrzebnej sumy. Do końca zbiórki zostało 27 dni, więc naprawdę wszystko jest w naszych rękach. Jednak jeśli nawet nie uda się zebrać potrzebnej sumy Kloters wskazało ciekawy kierunek dla branży odzieżowej.

źródło: Inhabitat/ autor: Kacper Kapsa