Najważniejsze trendy na 2019 rok w technologii, modzie, motoryzacji, designie i podróżach

Najważniejsze trendy na 2019 rok w technologii, modzie, motoryzacji, designie i podróżach

Nowy rok to dobry czas na refleksję, a jeszcze lepszy na spojrzenie w przyszłość. Wybraliśmy dla was najważniejsze trendy w modzie, designie, motoryzacji, technologii i podróżach, które według prognoz zawładną rokiem 2019.

Technologia

Sztuczna inteligencja opanuje świat. Spokojnie, póki co nie grozi nam jeszcze apokaliptyczny scenariusz, który zakładałby przejęcie kontroli nad światem przez roboty. Powodzenie projektów wprowadzających w nasze codziennie życie AI dowodzi jednak, że my – ludzie, nie mamy nic przeciwko pomocy wirtualnych asystentów. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, że za funkcjami w naszych telefonach stoi właśnie sztuczna inteligencja. Za oceanem niemal każdy użytkownik iPhone’a korzysta z Siri. 250 tysięcy osób „oświadczyło” się w tamtym roku Alexie – głosowemu asystentowi Amazona. W Chinach program poprowadził pierwszy prezenter stworzony w całości przez komputer. Autonomiczne samochody przechodzą kolejne udane testy. Czy tego chcemy czy nie, AI jest już obecna w naszym życiu, a w 2019 roku developerzy będą jeszcze intensywniej pracować nad poprawą jej umiejętności i szybkością przyswajania informacji.

Kolejnym rozwijającym się trendem z dziedziny technologii jest e-sport. Świat oszalał na punkcie turniejów gier komputerowych rozgrywanych na wielkich ekranach, a w 2019 roku to szaleństwo obejmie jeszcze więcej osób. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, dzięki zwiększającemu się zainteresowaniu oglądaniem rozgrywek na żywo, zwłaszcza przez młodsze generacje, rynek e-sportu będzie wart w tym roku miliard dolarów.

W nowym roku będziemy także obserwować dalszy rozwój technologii rozszerzonej rzeczywistości, korzystać z sieci 5G oraz będziemy świadkami triumfalnego powrotu blockchaina.

Wnętrza

Analizując raporty dotyczące trendów wnętrzarskich na 2019 rok odnieśliśmy wrażenie, że tak jak w modzie, w designie wszystkie chwyty są dozwolone. Podczas aranżowania domu lub mieszkania warto zatem kierować się sercem i własnym gustem, zapożyczając najlepsze pomysły przedstawione w prognozach.

Zacznijmy od kolorów. Modna przestrzeń w tym roku powinna być pomalowana pastelowymi odcieniami, najlepiej sprawdzą się rozmyte błękity, blade róże, przygaszone żółcie. Ex aequo z pastelami podium zajmują naturalne i ciepłe barwy, takie jak karmel, beż czy brzoskwinia. We wnętrzach mamy czuć się zrelaksowani oraz pełni spokoju i harmonii. Zaszaleć powinniśmy za to z meblami – te w tym sezonie mają mieć obłe kształty, zdecydowane kolory i nawiązywać do stylu vintage. Odrodzi się także skandynawski... maksymalizm, który w latach 70. charakteryzował się żywymi kolorami, dużymi wzorami (np. poduszki z motywem kwiatów czy kraciaste pledy) i geometrycznymi formami. Pozostając w klimacie epoki dzieci-kwiatów, nie możemy zapomnieć o lastryko. Na Zachodzie to jeden z wiodących trendów wnętrzarskich, który umiejętnie zaaranżowany potrafi dodać pomieszczeniu eleganckiego sznytu.

Motoryzacja

Elektryfikacja. W tym jednym słowie zawiera się cała przyszłość motoryzacji. Na całym świecie na drogi wyjechało już ponad 3 miliony pojazdów elektrycznych. Producenci samochodów dokonują coraz bardziej znaczących inwestycji w ekologiczne auta. Toyota ogłosiła, że do 2025 roku w ich ofercie znajdą się tylko elektryki. Volvo zadeklarowało, że każdy wyprodukowany po 2019 roku pojazd będzie albo elektryczny albo hybrydowy. General Motors obiecuje 20 nowych modeli EV do końca 2023 roku. Branża motoryzacyjna zmienia się w błyskawicznym tempie. W nowym roku będziemy świadkami kilku rewolucyjnych premier, które ostatecznie popchną ją na ekologiczne tory.

Oprócz tego, że coraz więcej nowych modeli będzie miało elektryczne silniki, kierowcy będą mogli także porozumieć się ze swoimi samochodami. Wspomniana już wcześniej sztuczna inteligencja świetnie odnajduje się w nowoczesnych autach. Podczas gdy firmy, takie jak BMW, Toyota i Ford ogłosiły plany wprowadzenia Alexy do swoich modeli w 2019 roku, Mercedes-Benz pracuje nad stworzeniem własnego interfejsu AI, który zrewolucjonizuje sposób interakcji z naszymi samochodami.

Jednym z priorytetów w rozwoju nowych technologii w branży motoryzacyjnej będzie także bezpieczeństwo. Półautonomiczne samochody takie, jak Nissan z systemem “ProPilot Assist” będą pomagać kierowcom nawigować ruch uliczny, ustawiać pojazd na linii i pomagać zachować bezpieczną odległość podczas jazdy i parkowania.

Moda

Trendy z wybiegów pojawiają się i znikają, zataczają koło i po latach znów stają się modną sensacją. Nie one jednak znalazły się w kręgu naszych zainteresowań. Moda w 2019 roku musi w końcu stać się świadoma. Przed markami i projektantami stoi wiele wyzwań, na które muszą być gotowi, jeżeli chcą powalczyć o klienta. A to on dyktuje warunki. Według raportu przygotowanego przez McKinsey i prestiżowy portal Business Of Fashion, bez względu na to, jak duża jest marka, by utrzymać się na rynku trzeba najpierw myśleć o obecności w digitalu i jak najszybciej go opanowywać. Firmy z branży mody muszą aktywnie zajmować stanowisko w kwestiach społecznych, być ultratransparentne zgodnie z oczekiwaniami klientów i działać według zasad zrównoważonego rozwoju, a przede wszystkim mieć odwagę do szukania nowej tożsamości i nie poleganiu na źródłach ich starego sukcesu.

Rok 2019 w modzie będzie rokiem świadomych wyborów. Klienci będą stawiali na marki, z którymi czują więź. Które zapraszają ich do swojego świata, nie skrywając się dłużej za fasadą niedostępności i ekskluzywności. Wykorzystując ten trend, streetwear nadal będzie infiltrował wysoką modę, a luksusowe marki będą chętnie romansować z modą z ulicy jeszcze bardziej zacierając granice między tymi dwoma światami.

Podróże

Poszukując spokoju ducha w 2019 roku będziemy stronić od zatłoczonych miast, w których kolejki do głównych atrakcji ciągną się kilometrami. Zamiast podróży do stolicy państwa postawimy na wycieczkę do mniejszego miasteczka, w którym doświadczymy na przykład tych samych wrażeń kulinarnych, ale unikniemy tłumów turystów. Nie będziemy też planować długich wakacji – zamiast tego będziemy wyjeżdżać częściej, ale na krócej wykorzystując do maksimum czas w danym miejscu.

Szczególnie intrygującą destynacją wydają się być tereny pustynne. W takie miejsce może pojechać ze zorganizowaną grupą, we dwójkę lub zdecydować się na wyprawę w pojedynkę. Ten ostatni model podróżowania będzie miał swój moment w 2019 roku.

zdjęcia: Unsplash/ tekst: A.K