Diet_Prada – sensacyjne konto na Instagramie, które demaskuje plagiaty w świecie mody

Diet_Prada – sensacyjne konto na Instagramie, które demaskuje plagiaty w świecie mody

Mają milion obserwatorów na Instagramie (wśród nich Naomi Campbell, Anja Rubik, Alessandro Michele i redaktor naczelny brytyjskiego Vogue’a, Edward Enninful) i jedną misję: obnażać plagiaty, które w branży mody stały się częstą praktyką. Zbyt częstą. Nie mają też litości dla wszelkich przejawów dyskryminacji, rasizmu i kulturowego przywłaszczania. Na początku anonimowi, dziś chętnie pokazują twarze i udzielają eksperckich komentarzy. Wyroków Lindsey Schuyler i Tony’ego Liu, twórców konta Diet_Prada, obawiają się najwięksi projektanci świata.

Początki Diet_Prada sięgają roku 2014. Wtedy pojawił się pierwszy post Shuyler i Liu, lecz dwójka przyjaciół zaczęła swoją detektywistyczną działalność dużo wcześniej. Poznali się w pracy. Oboje są tak zwanymi szarymi eminencjami świata mody, o których prawie nigdy nie pisze się w kolorowych magazynach. Pracują jako projektanci i product developerzy dla dużych firm odzieżowych. To właśnie podczas pracy za kulisami branży mody zaczęli zdawać sobie sprawę, że wiele projektów, które widzą na co dzień, to po prostu kopie kolekcji wielkich domów mody. Na początku tworzyli kolaże porównujące oryginalne projekty oraz plagiaty i wysyłali je do znajomych z branży. Kiedy zaczęli prowadzić profil Diet_Prada okazało się, że nie tylko mniejsze marki kopiują te większe. Liczący się gracze bezpardonowo kradną pomysły nikomu nieznanych twórców, monetyzując tym samym ich projekty i nie płacąc im złamanego grosza.

Lindsey Shuyler i Tony Liu

Shuyler i Liu nie czują się winni, kiedy wywołują znane i mniej znane nazwiska do tablicy. Twierdzą, że strach przed publiczną oceną może zmienić świat mody na lepsze. Projektanci tak bardzo nie chcą być przyłapani na plagiacie, że zmusza ich to do większej kreatywności i bardziej intensywnej pracy. Być może kilku projektantów motywowanych strachem przed osądem Diet_Prady i ich miliona obserwatorów faktycznie uważniej podchodzi do swojej twórczości, jednak intensywna internetowa aktywność Shuyler i Liu nie pozostawia wątpliwości co do tego, że w kwestii oryginalności w branży mody jest jeszcze sporo do zrobienia. Sami założyciele konta są z resztą często posądzani o przesadę, nawet przez swoich najwierniejszych fanów. Przykładem niech będzie jeden z ostatnich postów, w którym marka Amiparis została oskarżona o nadmierne inspirowanie się projektami Phoebe Philo z czasów, gdy była ona dyrektorką kreatywną Celine. Reakcja Dieters, bo tak nazywa się społeczność fanów zbudowana wokół Diet_Prada, była jednoznaczna: Philo też nie wymyśliła oversizowego płaszcza i golfu, dlatego nie ma tu mowy o plagiacie.

Shuyler i Liu nie żałują utraty anonimowości. Oboje zdawali sobie sprawę, że taki stan rzeczy nie będzie trwał wiecznie, jeżeli chcą zaznaczyć swoją pozycję w branży mody. W wywiadzie dla Elle India, Tony Liu zapytany o to dlaczego zdecydowali się ujawnić swoją tożsamość powiedział: "Jesteśmy zwolennikami transparentności, więc uznaliśmy, że równie dobrze możemy sami być transparentni. Wiele osób było ciekawych, kto stoi za projektem. Pomyśleliśmy, że fajnie byłoby przypisać twarze do nazwy."

Zyskując status internetowych influencerów, przed którymi drży świat mody, Shuyler i Liu automatycznie przyciągnęli uwagę firm chętnych do nawiązania z nimi współpracy. W lutym ubiegłego roku przyjęli propozycję Gucci, przejmując Insta Stories marki i relacjonując pokaz kolekcji na sezon SS18. Pojawili się też na kilku innych pokazach mody wywołując tym samym falę krytyki i oskarżenia o to, że się sprzedali, a ich działalność nie może być dłużej uznawana za obiektywną. Shuyler i Liu obstają przy swoim. Dalej będą stawiać na świeczniku marki i projektantów, którzy popełniają plagiaty lub przekraczają granice dobrego smaku. Ostatnio skrytykowali Gucci za wykorzystanie turbanów w pokazie. Nie przeszkodził im w tym fakt, że zaledwie kilka miesięcy wcześniej marka zapłaciła im za współpracę, dzięki której także liczba obserwatorów na koncie Diet_Prada znacznie wzrosła.

Lindsey Shuyler w wypowiedzi się dla The Guardian, tak podsumowuje zainteresowanie marek swoim instagramowym projektem: "Myślę, że stajemy się znani z posiadania autentycznego głosu. Ale właśnie dlatego bardzo trudno jest dostosować się do każdej marki. Bo kto jest w końcu w 100% autentyczny?"

tekst: A.K

sznyt tygodnia

najnowsze