Projektując przyszłość spojrzeliśmy za siebie. Konkurs Mazda Design 2018 rozstrzygnięty

Projektując przyszłość spojrzeliśmy za siebie. Konkurs Mazda Design 2018 rozstrzygnięty

Znamy zwycięzców konkursu projektowego Mazda Design 2018. Tematem przewodnim tegorocznej edycji – organizowanej pod hasłem reVISION – były między innymi relacje pomiędzy odradzającym się rzemiosłem a nowoczesnymi technologiami. Konkurs przeprowadzony drugi rok z rzędu według nowych zasad był skierowany do studentów oraz absolwentów kierunków artystycznych, projektowych i technicznych. Tytuł Grand Prix otrzymała praca w kategorii ZNAK pt. „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny.

Dziewiąta edycja konkursu projektowego Mazda Design to próba reinterpretacji nowoczesnego designu w duchu tradycyjnych metod produkcji i technik rzemieślniczych. Inspiracją byli tu sami projektanci Mazdy, którzy w swojej pracy często nawiązują do historii japońskiego rzemiosła. Dodatkowo estetycznym punktem odniesienia dla uczestników był koncepcyjny model Mazda VISION COUPE, uznany przez jury 33. edycji Festival Automobile International za najpiękniejszy samochód koncepcyjny świata.

Zwycięzców wyłoniło jury, w którego składzie znaleźli się: Maja Ganszyniec, Anna Grużewska, Maciej Jakub Zawadzki, Edgar Bąk, Luca Zollino – lead designer w europejskim centrum designu Mazdy oraz Marcin Rusak – zeszłoroczny laureat Mazda Design Award.

Kryteriami oceny były: oryginalność pomysłów, innowacyjność rozwiązań, wysoka wartość estetyczna projektów oraz nawiązania do KODO, czyli zasad projektowania, którymi kieruje się Mazda. Zdaniem jurorów najlepszym projektem „Zmysł dotyku” autorstwa Błażeja Krzepiny, zgłoszony w kategorii ZNAK. Pracy przyznano tytuł GRAND PRIX, a jej autorowi nagrodę w wysokości 15 tys. złotych.

Zmysł dotyku

„Zmysł dotyku” to projekt znaku – propozycja „certyfikatu”, który powstał z myślą o oznaczaniu i promocji przedmiotów o charakterze autorskim, wykonanych ręcznie lub w znacznym stopniu ręcznie. Znak o prostej, ale dynamicznej strukturze zdecydowanie, ale nie dosłownie nawiązuje do odcisku palca, który jest unikalnym symbolem identyfikującym każdego człowieka. Skomplikowana struktura linii papilarnych została uproszczona do geometrycznego kształtu, którego siła tkwi w idealnej proporcji jego elementów, przestrzenności oraz ukrytej energii.

Frame

W kategorii Przestrzeń pierwszą nagrodę w wysokości 10 tys. złotych otrzymała Agnieszka Konopka za pracę pod tytułem „FRAME”, czyli projekt wizjonerskiego garażu dla koncepcyjnego modelu Mazda VISION COUPE. 20-metrowa bryła została pomyślana jako „rama” dla dzieła, które znajduje się wewnątrz, czyli nowego konceptu Mazdy. Imponujący, ale jednocześnie w jakimś sensie minimalistyczny obiekt w kształcie „łuku triumfalnego” cechuje się zarówno monumentalnością i przejrzystością konstrukcji, dzięki czemu skutecznie eksponuje piękno samochodu, zwracając uwagę na misternie wyprofilowane nadwozie i grę świateł na karoserii. W jednym projekcie autorce udało się pogodzić wielkość architektonicznej wizji, dynamikę przyrody oraz prostotę, która stanowi dążenie projektantów Mazdy.

Mazda re-Motion

Z kolei w kategorii Człowiek, za wrażliwość społeczną oraz próbę rozwiązania kwestii przywrócenia mobilności osobom starszym i niepełnosprawnym, wyróżnienie zostało przyznane Fryderykowi Zysce za projekt „Mazda re-Motion”. To propozycja nowoczesnego środka transportu, którego zadaniem byłoby zapewnienie niezależności oraz komfortu osobom, które z różnych przyczyn nie są w stanie przemieszczać się w wygodny i zadowalający sposób. Zdaniem jury „Mazda re-Motion” to intersująca reinterpretacja tradycyjnego wózka inwalidzkiego – który zamiast być dla użytkownika tylko koniecznością, stałby się indywidualnym wyborem, w tym również estetycznym. Wewnętrzna dynamika, prostota, a także idea przywracania możliwości ruchu to elementy wpisane w filozofię projektowania Mazdy.

Zwycięzcy odebrali nagrody z rąk Szymona Sołtysika – dyrektora działu public relations Mazda Motor Poland, podczas uroczystej gali, która odbyła się na zakończenie Łódź Design Festival.

Mazda kolejny raz była jednym z głównych partnerów międzynarodowego festiwalu designu w Łodzi. W tym roku w ramach partnerstwa marka zaprezentowała wystawę zwycięskich projektów w konkursie Mazda Design oraz ekspozycję innowacyjnego projektu architektonicznego Macieja Jakuba Zawadzkiego - „Water Dumper Towers”. Mazda zaprosiła również na festiwal specjalnych gości, projektanta Mazdy - Bahram Partaw oraz Marcina Rusaka, którzy poprowadzili wykłady prezentujące różne sposoby łączenia rzemieślniczej tradycji i nowoczesnych form projektowania. Poza partnerstwem merytorycznym marka była zaangażowana również logistycznie, oddając wybrane modele samochodów do dyspozycji gości festiwalu.

źródło: materiały prasowe